היישום אינו מחובר לאינטרנט

מקומו של החינוך בעיצוב הלאומיות העיראקית

עבודה מס' 065673

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: החינוך כמקרה בוחן בעיצובה של הלאומיות של עיראק בשנות ה-20 וה-30.

4,033 מילים ,6 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

את החינוך אפשר להגדיר במספר דרכים: ראשית, החינוך הוא אמצעי להקניית מורשת תרבותית. שנית, החינוך הוא אמצעי להוביל את הדור הצעיר לחשיבה ומעשים מועילים. שלישית, החינוך הוא אמצעי לפיתוח וטיפוח הפרט. כמובן שאת ההגדרה בוחר המשתמש בהתאם לעמדותיו ומטרותיו(1). אפשר גם לומר למשל, שהחינוך מעצב את האדם ובני האדם מעצבים את האומה. לכן, סוג החינוך שמועבר לדור הצעיר משמש דרך לעיצוב האומה. ראשית, ניתן להחדיר ערכים לאומיים לדור הצעיר, ושנית דרך חינוך מעשי ניתן להכשיר אנשים אשר יהוו חלק פעיל באומה. אי לכך, נבחן בעבודה זו את תפקיד החינוך בעיצוב הלאומיות והזהות העיראקית לאורך שנות ה-20 וה-30 של המאה העשרים.
לאחר מלחמת העולם הראשונה מתפוררת האימפריה העות'מאנית ומחוזותיה השונים עוברים תהליך של יצירת מדינות לאום חדשות, כאשר עיראק היא אחת ממדינות אלו. שלושת המחוזות המסופוטמיים מתמזגים תחת טריטוריה אחת בחסות בריטית. האם טריטוריה משותפת הינה מספקת כתנאי ליצירת לאום, או שמא היו שאיפות גדולות יותר לאחד תחתן את האומה העיראקית? לכן, תחילה, נתאר את יצירת המדינה העיראקית ונראה אילו שאיפות לאומיות עלו על ידי השלטון החדש. לאחר מכן, נבחן את מעצבי החינוך בעיראק ואת הדרכים בהן פעלו למימוש מטרתם. ולבסוף, נבדוק כיצד מערכת החינוך הצליחה במטרתה לאחד את האוכלוסייה בעיראק תחת תרבות ושפה ערבית.


תוכן העניינים:
מבוא
א.יצירת המדינה העיראקית
ב. מעצבי מערכת החינוך של שנות ה-20 וה-30
ג. זהות לאומית אחת - כן, לאו ומה שביניהם
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במהלך המאות ה-16 וה-17 השטחים, עליהם תקום הטריטוריה של עיראק המודרנית, נחלקו בעצם לשלוש פרובינציות אשר השתייכו לאימפריה העות'מאנית ונקראו על פי שם הערים הגדולות במחוזות אלו קרי: מוסול, בגדד ובצרה. המונח "אל עיראק" שימש לפחות מן המאה השמינית גיאוגרפים ערביים לתאר את האזור שבין הנהרות הפרת והחידקל, מסופוטמיה כך מוכר האזור באירופה(2). בעקבות מלחמת העולם הראשונה מתפוררת האימפריה העות'מאנית ומרבית מחוזותיה נכבשים על ידי בריטניה וצרפת. בריטניה כובשת את מוצול, בגדד ובצרה כחלק מצעדים למנוע את כניסתן של גרמניה מצפון ורוסיה ממזרח דרך איראן ולהבטיח את דרכי הסחר עם הודו. כחלק מתהליך רחב של יצירת מדינות חדשות במזרח התיכון הוחלט בועידת סן רמו בשנת 1920 להעניק מנדט(3) לבריטניה על שלושת המחוזות(4). מוסול, בגדד ובצרה המאוחדים למדינה חדשה, בשם עיראק. בנקודה זו מתחילה ההיסטוריה, לא רק של מוסדות המדינה אלא גם ההיסטוריה של כל תושבי האזורים הללו אשר נשאבו לשלטון חדש של המדינה העיראקית(5).
---------------------------------------------------------------------
2. Charles Tripp, A History of Iraq, Cambridge University Press, U.S.A, 2002. p.8
3. לאחר מלחמת העולם הראשונה בעלות הברית המנצחות יצרו, כחלק מהסדרי השלום, שיטת ממשל חדשה למושבות שנלקחו מגרמניה ולשטחים שהוצאו מידי האימפריה העות'מאנית. השיטה היא מעין פשרה בין עיקרון ההגרה העצמית (14 הנקודות של ווילסון) לבין הסכמים סודיים מימי המלחמה על חלוקת השטחים של האימפריה (הסכם סייקס פיקו). העמים שבאזורים אלו נחשבו כאינם מסוגלים לעמוד בכוחות עצמם ורווחתם והתפתחותם היא חובת האנושות. לכן, יש הצורך להפקיד את החסות על עמים כאלו בידי אומות מתקדמות, כנושאי מנדטים מטעם חבר הלאומים.
4. Reeva S. Simon, Iraq Between the Two World Wars- The Creation and Implementation of a Nationalist Ideology, Columbia University Press, New York,1986. p.2
5. Charels Tripp, pp. 30-31

תגים:

מזרח · תיכון · סאטע · אל-חוצרי · חצרי · לאומיות · ערבית · עירק · עירקית · סוציאליזציה · פוליטית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מקומו של החינוך בעיצוב הלאומיות העיראקית", סמינריון אודות "מקומו של החינוך בעיצוב הלאומיות העיראקית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.