היישום אינו מחובר לאינטרנט

חלומות ומשמעות הסמלים בהם

עבודה מס' 065519

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהו חלום, האם יש תפקיד ומשמעות לחלומות, מדוע האדם חולם.

6,630 מילים ,25 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מאז ומתמיד עוררו החלומות עניין רב. בטקסים קדומים רבים מופיעים חלומות ואף משמים כגורמים מרכזיים בעלילותיהם. בדרך כלל יוחס לחלומות תפקיד נבואי ובכך היה לו כוח מיסטי מסוים. בתקופתנו ישנן תיאוריות רבות המנסות להסביר מהו חלום, אחת הקיצוניות שבהן היא האומרת שלכל חלום תפקיד. אחרים מתייחסים לחלומות כאל יריות ספונטניות של נוירונים במצב מנוחה של המוח, מעין קצף על הגלים, תוצר לוואי בלבד.
אם כך הוא הדבר מדוע מהווה החלום מושא להתעניינות כל כך גורפת ואוניברסלית?
למקומו של החלום בתרבות המערבית זכה החלום באמצעות הפסיכואנליזה. סיפרו של זיגמונד פרויד "פשר החלומות" הוא עד היום הספר המרכזי בתחום זה. הגישה הפרויידיאנית לפרוש חלומות הפכה לנכס צאן ברזל, לשער הכניסה לכל דיון בנושא החלום בתרבות המערב.
ניתן להצביע על כמה נקודות עיקריות בהתייחסות לחלום:
1. תפקידו של החלום - מילוי משאלה, ביטוי משאלה לא מודעת.
2. מקור התכנים של החלום - שאריות היום שחלף, רישומים, תכנים בלתי מודעים.
3. תהליכי ההצפנה - ערבוב רשמים עם תכני הלא מודע, התקה.

כל אדם ישן כשליש מחייו בצורה מצטברת כאשר כרבע מזמן השינה מוקדש לחלום. החלום הוא ההצגה הגדולה ביותר בחייו של האדם שהאדם נחשף אליו. אין ספק כי החלום הוא אחת התופעות המסתוריות, המיסטיות והבלתי מובנות ביותר אותן חווה האדם במשך חייו. למעשה, קיומם של חלומות הינו אחת התופעות הבודדות מסוג זה שניתן למצוא תיעוד עליה בכל תקופה בהיסטוריה, בכל תרבות.

כולנו חולמים בכל לילה לפחות 4 פעמים במהלך השינה. כל חלום אורך בין שלוש דקות לשלושים דקות במחזוריות של תשעים דקות. בכל לילה נוצר תהליך אנרגטי שבעקבותיו האדם נוטש את אחיזתו במציאות היום יומית וחווה מציאות כפי שהיא קיימת באנרגיות שלו. את חווית החלום חווים שני הגופים - הפיזי והרוחני. בזמן החלום הגוף הפיזי והאנרגטי מתנתקים זה מזה - בעוד שהגוף הפיזי משחזר ומתקן אירועים מתקופות עירות שונות הגוף האנרגטי יוצא למסע חווייתי מגוון ומסעיר (עפ"י מנדלבוים 2003).

פרויד ויונג הם הפסיכו-אנליטים המפורסמים ביותר שעסקו בחלומות. לדעת פרויד החלומות עוסקים בדחפי מין ותוקפנות שאותם מסווים כדי לשמר את השינה וכך, דחפים אלה שכל היום מודחקים, יבואו לידי ביטוי בלילה. פרויד סבר שהחלום הוא מילוי משאלה והצנזור של החלום מגן עליה מפני המודע באמצעות הסוואתה.
יונג הרחיב את היריעה ולשיטתו חלומות עוסקים בכל נושא המעסיק את הנפש: בכלל זה נושאים דתיים, פוליטיים, כלכליים, חברתיים. כל שאלה המעניינת את האדם, קונפליקט או

בעיה עשויים להיות נושא לדיון החלום. הוא רואה בחלום מסר לחולם והוא מבטא בצורה המיטבית כדי שהמסר יעבור. יונג מסביר עוד כי החלום אינו דבר סתום אלה הוא "דובר" בשפה עתיקה - תמונות, סמלים וכדי להבינו יש להבין את שפת התמונות והסמלים.

עבודה זו עוסקת בחלומות והמשמעות של הסמלים בהם.
כמו כן עוסקת העבודה בכמה סוגיות אחרות:
- מהו חלום.
- האם יש תפקיד ומשמעות לחלומות.
- מדוע האדם חולם.

תוכן עניינים:
סקירת ספרות
מהו חלום?
מדוע אנשים חולמים
התפקיד והתועלת שבחלומות
מסעות בחלום
דיון
סיכום ומסקנות
נספחים
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מאז הזמנים הקדומים ביותר הלכו בני אדם שבי אחרי החלומות, אחרי הקשר בין אנשי הצללים ואירועי הצללים שנדחסו בשעות השינה שלהם ובין היצורים והאירועים שנראו להם בהקיץ. בתקופות מסוימות נחשבו החלומות כאותות שמימיים ועד היום יש בהם יסוד של מסתורין המבדיל אותם מן הקיום השגרתי. הדמויות המופיעות בחלום רגיל מתייחסות לפעמים זו לזו בדרך פנטסטית, סוריאליסטית ולא ממשית. מצד שני לפעמים הן מגוללות סיפור גלוי וברור שנקל להבינו. יש והן פשוט קיימות כהבזקים לא קשורים, תמונות הנראות בלתי קשורות לחלוטין זו לזו כאשר אדם ער (פארקר, 1988).

תגים:

חלימה · שינה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חלומות ומשמעות הסמלים בהם", סמינריון אודות "חלומות ומשמעות הסמלים בהם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.