היישום אינו מחובר לאינטרנט

קביעת עובדות בעזרת השכל הישר

עבודה מס' 065188

מחיר: 725.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהו השכל הישר, מתי עושים שימוש במונח השכל הישר בפסיקה ומסקנות לגבי העובדות הנקבעות המשפט בעזרת השכל הישר.

7,651 מילים ,50 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

המונח "השכל הישר" שזור לכל אורך ההיסטוריה האנושית המתועדת עוד מראשיתה. רק לשם הדוגמא בשנת 500 לפני ספירת הנוצרים, מייחסים לבודהה את המשפט כי "אל לך להאמין לדבר, לא משנה איפה קראת אותו, אלא אם הדבר מתיישב לך עם ההיגיון והשכל הישר". דוגמא נוספת לכך ניתן לראות גם בכתביו של אריסטו אשר התחבט בשאלה מהו בעצם אותו "שכל ישר" וכן בנאומיו של מרקוס קיקרו , כתביו של תומאס אקווינס ורבים אחרים.

כדי לבחון ולנתח כיצד נקבעים עובדות (אמיתות) במשפט באמצעות השכל הישר יש תחילה להגדיר את המשמעות של המושג "השכל הישר". פעולה זו אינה פשוטה כלל וכלל משום שמדובר במושג עמום, מושג סל, אשר אינו יכול להיות מוגדר בצורה "מדעית" או להיות מוכלל בצורה אינדוקטיבית מאוסף של דוגמאות. אם זאת, כדי ליצור בסיס לדיון אנסה בפרק הקרוב להגדיר את המושג, לצורך עבודה זו. אנסה לפרק את המושג לשלושה שלבים עיקריים ולנסות לאפיין כל אחד מן החלקים בצורה נפרדת.

לאחר מכן, בפרק השלישי אנסה להראות כי השכל הישר ממלא תפקיד מרכזי ומהותי במשפט באשר הוא. מתודולוגית המחקר שלי תתבסס (בדומה מאוד למחקר דומה שנערך בארה"ב בידי המלומד Van Zandt ) על לקיחת מדגם של 400 החלטות של בית המשפט העליון ושל בית המשפט המחוזי תל-אביב בהן הופיע צמד המילים "שכל ישר" והטיותיו. במדגם זה אנסה לאפיין לקבוצות את הפעולות שהשופטים מבצעים כאשר הם נדרשים לשימוש בביטוי זה.

בפרק הרביעי אדון בתוצאות המדגם אותו ערכתי ואנסה לקבוע מספר מסקנות הנובעות מהתוצאות. לעניין פעולת קביעת העובדות בעזרת השכל הישר, אציע כי ראוי לשנות את הגישה הנוכחית שאין ערכאת ערעור דנה בממצאים עובדתיים של בית משפט קמא וכי יש, לכל הפחות, לאפשר ערעור על כל ממצא עובדתי שנבנה על השכל הישר בכפוף, כמובן, לעקרון תום הלב.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. השכל הישר - הגדרה מושגית
2.1. המידע והידע המשותפים
2.2. תהליך ההסקה
2.3. המסקנות המשותפות
3. השכל הישר ובית המשפט
3.1. שיפוט המציאות
3.2. בחינת החלטות אפשריות של בית המשפט עצמו
3.3. השכל הישר כאינדיקטור לנכונות התוצאה המשפטית
3.4. יציקת תוכן למילים
3.5. השכל הישר כמקור למידע אמפירי
3.6. שיקולים הנוצרים מן השכל הישר וכן ניתנת משקל לראיות/עדויות קיימות
4. דיון ומסקנות
4.1. הידיעה השיפוטית והיכולת לערער עליה
4.2. השכל הישר וצדק פרטיקולארי
4.3. דרישת תיעוד
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ברמה הפוזיטיבית הבסיסית ביותר הוגדר השכל הישר כ-"ההיגיון הפשוט של האדם, סברה המתקבלת על הדעת לפי ההיגיון הפשוט" או "practical good sense got from experience of life, not by study" . אם זאת, ההגדרה הפוזיטיבית, למרות היותה פשוטה ואינטואיטיבית לא תוכל להובילנו רבות בדרך בה אנו הולכים ועלינו למצוא הגדרה מעמיקה יותר. לדעתי, שילוב של שתי הגדרות יכולות להוות בסיס טוב לדיון שיתפתח בהמשך העבודה. ההגדרה הראשונה והעיקרית הינה של אריסטו: "השכל הישר הינו כלי לפרש את תוצר החושים; היכולת האוניברסאלית להבין את העולם כשיש מידע לא הרמוני מהרבה חושים" , ההגדרה השנייה הינה של פרופסור מאוטנר אשר הגדיר את השכל הישר כתת קטגוריה של התרבות: "השכל-הישר הוא מערכת תרבותית בלתי-מוחשית המכילה את המידע האמפירי והנורמטיבי על העולם שבאמצעותו ניתן לתפקד כהלכה בחיי היומיום בקבוצה חברתית מסוימת.

תגים:

דיני · ישר · עובדות · קביעת · ראיות · שכל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קביעת עובדות בעזרת השכל הישר", סמינריון אודות "קביעת עובדות בעזרת השכל הישר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.