היישום אינו מחובר לאינטרנט

התפתחות מדיניות הרווחה האמריקאית

עבודה מס' 064953

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחותה של מדיניות הרווחה והכלכלה האמריקאית החל ממלחמת האזרחים, דרך השתלטות התעשיינים על מוקדי הכוח והשלטון ועד למשבר הכלכלי החמור של 1929.

2,374 מילים ,4 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

מיום היווסדה נשאה ארצות הברית של אמריקה את דגל הקפיטליזם הטהור, הכלכלה החופשית והיוזמה הפרטית. ההגנה על הקניין ועל בעליו, ערך עליון בחברה אמריקאית, פורש לכן במשך שנים רבות כאיסור מוחלט על התערבות הממשל בפעילות הכלכלית הפרטית של אזרחי הפדרציה. במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 נצמד הממשל האמריקאי למדיניות ה"לסה פר", מונח שמקורו בשפה הצרפתית ומשמעותו היא פעילות ללא התערבות , הטוענת כי יש לצמצם ככל האפשר את ההתערבות הממשלתית בהחלטות כלכליות.
המשבר הכלכלי של 1929 והשפל הגדול שבא אחריו הביאו לשינוי הגישה הכלכלית הממשלית בהרבה ממדינות העולם ובכללם ארה"ב. הטענות כי כלכלת השוק החופשי הובילה למצב כלכלי חסר יציבות וחסר בסיס הביאו לדרישה ציבורית להגברת מעורבות הממשל בהחלטות הכלכליות.
הנשיא הרברט הובר היה הראשון שפעל לשינוי המדיניות הכלכלית האמריקאית. הוא דחה פתרון הנשען על מדיניות ה"לסה פר" ותמך במדיניות כלכלית קיינסיינית המשמרת רמה שכר גבוהה ומונעת פיטורי עובדים במטרה לשמש את הביקוש הצרכני. אלא שפעולותיו של הובר, שנשארו מוגבלות מפחד להתערבות יתר של הממשל בכלכלה והותנו בהסכמת אנשי העסקים לשתף עימו פעולה, נחלו כשלון והמצב הכלכלי הלך והחמיר.

בבחירות 1932 הפסיד הובר למועמד הדמוקרטי פרנקלין דלנו רוזוולט אשר עם כניסתו לתפקיד ניגש לביצוע פעולה כלכלית מקיפה הרבה יותר שמטרתה להוציא את ארה"ב מהשפל העמוק אליו נקלעה.
תוכנית ה"ניו-דיל" שהגה רוזוולט, שפרטיה יובאו כאן בהמשך, דבקה בהגברת המעורבות הממשלתית בכלכלה ובמסגרתה הוקמו גופים פדרליים שונים למטרות פיקוח על התעשייה, קביעת כללים ברורים לפעילותה ועידוד יוזמות לקידומה. התוכנית נתקלה בקשיים לא מעטים ובראש מבקריה עמד בית המשפט העליון אשר דבק עדיין בפירוש החוקה האוסר כל התערבות ממשלתית בכלכלה מתוקף חירויות האזרח.
בניסיון לנטרל את המכשול המשפטי פעל רוזוולט לחקיקה שתגדיל את מספר השופטים בבתי המשפט כך שיוכל למנות שופטים בעלי תפיסת עולם קרובה יותר לזו שניסה לקדם.

ה"ניו דיל" של רוזוולט שיפרה במידת מה את כלכלת ארה"ב והעלתה את מורל האזרחים ואת מידת אמונם במערכת אך תרומתה החשובה ביותר היתה בחקיקת רווחה מסיבית שהגנה על זכויות העובדים ועל העסקים הקטנים. ארה"ב הבינה כי מדיניות ה"לסה פר" אינה מתאימה יותר למציאות המדרנית וכי יש צורך במעורבות ממשלית בפיקוח ובוויסות הכלכלה.

בעבודה זו אתאר את התפתחותה של מדיניות הרווחה והכלכלה האמריקאית החל ממלחמת האזרחים שהפכה את ארה"ב מארץ אגררית למעצמת על תעשייתית, דרך השתלטות התעשיינים על מוקדי הכוח והשלטון אשר הביאה להזנחת מגזרים גדולים באוכלוסיה ולגידול ניכר בפערים הכלכליים בחברה האמריקאית ועד למשבר הכלכלי החמור של 1929 אשר פוצץ את בועת השפע האמריקאית והביא להבנה כי מדיניות הלסה פר והדרוויניזם החברתי, אשר היו טמועים כל כך ביסודות החברה האמריקאית, אינם רלבנטיים יותר וכי יש צורך בניסוח מדיניות וחקיקה המעורבת יותר בפעילות הכלכלית הפרטית של אזרחי ארה"ב.

קטע מהעבודה:

ההיסטוריון צ'רלס בירד תיאר את מלחמת האזרחים שהתרחשה ב-1861 כ"מהפכה האמריקאית השנייה" בגלל השינויים הקיצוניים שגרמה בתחומים כלכליים, חברתיים, חוקתיים ופוליטיים(2). התיעוש והעיור, שהחלו להתפתח לאחר מלחמת 1812, צברו תאוצה לאחר מלחמת האזרחים. התעשייה האמריקאית, שלראשונה נדשה לספק צרכי צבא ענק במלחמה מודרנית, עברה בעקבות המלחמה תהליך סטנדרטיזציה וייצור המוני. נוצר צורך רב בידיים עובדות שגרר הגירה גדולה מהכפר אל העיר. בנוסף התרחש גם תהליך הגירה אדיר לתוך ארה"ב לאחר המלחמה(3).
-------------------------------------------------------------------
2. גוטפלד ארנון, ממלחמת האזרחים למלחמה הקרה, עמ' 14
3. שם, עמ' 15

תגים:

1929 · אילי · אמריקאית · ארצות · האזרחים · הברית · הגדול · ההון · השפל · כלכלי · לסה · מדיניות · מלחמת · מנהל · משבר · עיור · ציבורי · רווחה · תיעוש

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התפתחות מדיניות הרווחה האמריקאית", סמינריון אודות "התפתחות מדיניות הרווחה האמריקאית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.