היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעבר ילדים מהגן לבית הספר - מבחינת נקודת המבט של ההורה

עבודה מס' 064840

מחיר: 724.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן הציפיות והחששות של הורים הקשורים במעבר ילדם מהגן לבית הספר.

17,939 מילים ,47 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

נושא המחקר הינו המעבר מהגן לבית הספר מנקודת ראותם של ההורים. צעדיהם הראשונים של ילדים בבית הספר מהווים שלב חשוב בהתפתחותם. זהו שלב גדוש ברגשות, תהיות, פחדים וחששות הן של ההורים והן של הילדים.
מטרת עבודת מחקר זו היתה לבדוק כיצד תופסים הורים את מעבר ילדם מן הגן אל בית הספר, בהנחה שלעמדותיהם וחוויותיהם תהיה השפעה על הסתגלות והשתלבות ילדם בבית הספר. המחקר בדק כיצד חווים ההורים את מעבר ילדיהם, איזה רגשות מלווים אותם, הדרכים השונות באמצעותן חווים ההורים את המעבר והבטים שונים הקשורים בחששות ובציפיות שיש להם מהילדים, מהצוות החינוכי של בית הספר (מנהל, מחנכת, יועצת, מורה מקצועי) ומהמערכת החינוך כולה. בנוסף בדקה העבודה באם זכרונותיהם וחוויותיהם האישיים של ההורים כתלמידים משפיעים על רגשותיהם ועמדותיהם בהווה כהורים. שימת לב מיוחדת הוקדשה גם לעמדות ההורים כלפי מעורבותם (מעורבות הורים) בתהליך החינוכי. המחקר בדק בנוסף את עמדות ההורים כלפי מעורבות הורים בתהליך החינוכי וכן את השפעתו של סדר הלידה על התפיסות, העמדות והרגשות לגבי כל אחד מהתחומים שתוארו כברי בדיקה. לצורך כך נערכה השוואה בין הורים לילדים בכורים לבין הורים לילדים שאינם בכורים.

מעורבות ההורים בבית הספר באה לידי ביטוי בתחומים שונים, לפיכך התרכז המחקר בתחומי המעורבות הבאים:
* ציפיות
* מוכנות
* עמדות ורגשות - תחושות וחששות

במחקר השתתפו 20 הורים לילדים בכורים ו-20 הורים לילדים שאינם בכורים, כולם בשני גני חובה לפני המעבר לכיתה א' (שתי קבוצות). במחקר שולבו משתנים כמותיים ואיכותיים שהמידע בגינם נאסף באמצעות ראיון ושאלון שפותחו על ידי החוקרת. כל ההורים מלאו בשלמות הן את השאלון והן את הראיון. ההורים הנבדקים דווחו על פחד, חששות, התרגשות ואפילו על אדישות לעיתים לקראת המעבר, בדיוק כפי שילדיהם חשו, כאשר תחושת הציפיה הייתה הדומיננטית. המחקר גילה כי הורים שחוו זכרונות חיוביים מתקופת בית ספרם חשו טוב יותר כלפי המעבר של ילדיהם לגן והביעו בטחון רב יותר בהשתלבות ילדם בבית הספר. כאשר נערכה השוואה בין ההורים לילדים בכורים לאלה שאינם, נמצא כי תחושת הבטחון לקראת המעבר בקרב הורים לילדים שאינם בכורים הייתה גבוהה ואילו תחושת הפחד והחשש בקרב קבוצת ההורים לילדים בכורים בלטה במיוחד. ציפיות ההורים מהגננות התמקדו בתחום הריגשי ואילו הציפיות ממחנכת כיתה א' בלטו במיוחד בתחום האישיותי. הובעה תמיכה במעורבות הורים בתהליך החינוכי ובעיקר בתחום החברתי-תרבותי. הניתוח נעשה בשני מישורים: בדיקת שאלות המחקר על המידגם תוך כדי השוואה בין האוכלוסיות השונות במידגם.

ניתן לסכם ולומר כי ממצאיו של המחקר מלמדים על חשיבות ההכרה בהורה כשותף משמעותי במעבר ילדו מהגן לבית הספר. מכיון שההורים חווים יחד עם ילדיהם את המעבר, הרי שלעמדותיהם ורגשותיהם עשויה להיות השפעה משמעותית על דרך השתלבותם של ילדיהם במסגרת החדשה והסתגלותם הבריאה אליה. מערכת החינוך תיטיב אם כן באם תכיר בחשיבות נושא הכנת ההורים לקראת כניסת הילדים לכיתה א' יחד עם הילדים. ככל שההורה ידע יותר ויהיה מודע יותר לתחושותיו ולדרך השפעתו על רגשות ילדו, וככל שיהיה רגוע יותר, סביר להניח שכך יחוש כלפי מערכת החינוך וישדר תחושות אלו לילדו, על מנת להקל את השתלבותו במסגרת החדשה והסתגלותו אליה.

תוכן העניינים:
תקציר
פרק 1 - מבוא
פרק 2 - רקע תיאורטי
2.1 רקע למחקר
2.2 המעבר מגן הילדים לבית הספר - נקודת הראות של הילד
2.3 מוכנות לבית הספר
2.4 תפיסות ההורים את ביה"ס
2.5 מעורבות הורים
2.6 סדר הלידה והשפעתו על התייחסות ההורים וציפיותיהם מילדיהם
2.7 מטרת המחקר
2.7.1 שאלת המחקר העיקרית
2.7.1.1 שאלות מישניות
פרק 3 - המחקר
3.1 שיטת המחקר
3.2 אוכלוסית המחקר
3.3 כלי המחקר
3.4 הליך המחקר ועיבוד הנתונים
3.5 הנחות יסוד וציפיות החוקרת
3.6 תרומתו של המחקר
3.7 היבטים אתיים
פרק 4 - הממצאים
4.1 המידגם
4.2 מין
4.3 גיל
4.4 השכלה
4.5 עיסוק ההורים
4.6 סדר הלידה
4.7 מספר הילדים במשפחה
פרק 5 - דיון
פרק 6 - סיכום והמלצות
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

כניסת הילדים לבית הספר מהווה שלב חשוב בהתפתחותם, קרי, סיום תקופת הגיל הרך. תקופת בית הספר היסודי מאופיינת בתהליך התגבשותו של ה"אני" תוך אגירת כוחות נפשיים וגופניים לקראת התמודדות עם גיל ההתבגרות. שתיים מתוך המטרות העומדות בפני הילד בן השש הן: כניסה לתפקיד של לומד והשתייכות לקבוצת בני הגיל (רביב וכצנלסון, 1996). הכניסה לבית הספר משמעותה יציאה מתוך המסגרת המשפחתית התומכת, המעניקה חסות ובטחון, אל מסגרת חדשה, השייכת למערכת החברתית הרחבה שמחוץ למשפחה. המשפחה מעמידה את הילד לשיפוטה של החברה, וזו דרך המוסד החינוכי מעריכה את השגי המשפחה בחינוך הילד מבחינה אינטלקטואלית, חברתית ורגשית (רביב וכצנלסון, 1996). המעבר מהגן לבית הספר מהווה מצב לחץ עבור הילדים וגם עבור ההורים והמחנכים (כהן, 1997 ).

תגים:

הורים · מעורבות · פעולה · שתוף · תקשורת · מדיניות · חינוכית · מינהל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעבר ילדים מהגן לבית הספר - מבחינת נקודת המבט של ההורה", סמינריון אודות "מעבר ילדים מהגן לבית הספר - מבחינת נקודת המבט של ההורה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.