היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים לפרוץ מלחמת איראן - עיראק

עבודה מס' 064818

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה על פי שתי תיאוריות ביחב"ל: טבע המנהיג כגורם למלחמה ושינויים בחלוקת העוצמה האזורית.

3,410 מילים ,20 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בחודש ספטמבר 1980 פלשה עיראק לאיראן ובכך פתחה מלחמה אשר נמשכה כמעט תשע שנים, עד חודש מארס 1989. היתה זו מלחמה עקובה מדם, אשר גבתה מחיר כבד משני הצדדיים -אזרחים וחיילים, אמצעי לחימה, הרס תשתיות כלכליות, פגיעה בערים ובסביבה וגבתה הוצאות של מיליארדי דולרים. בסופו של דבר, כאשר בוחנים את התוצאות, ניכר כי במלחמה זו לא היו מנצחים ולא מנוצחים - אף לא אחד מהצדדים היריבים יצא נשכר ממלחמה זו. כל אחת משתי המדינות שבה לנקודת ההתחלה, בה היתה טרם המלחמה.
שורשי הסכסוך העיראקי - איראני נעוצים בכיבושי האסלאם והערבים את פרס במאה ה-7 לספירה והמשכו בעוינות שבין האימפריה הפרסית לבין האימפריה העות'ומאנית החל מהמאה ה-15 ועד ימינו אנו. בתחילתה של המאה העשרים, ניסו שתי המדינות לסיים יריבות זו במספר חוזים שנחתמו ביניהם, אולם ללא הצלחה יתרה. אולם סכסוכים ויריבויות, ואף סכסוכים ארוכי שנים, לא חייבים להגיע לידי מלחמה ועימות, כפי שאירע במקרה מלחמת איראן- עיראק. סכסוכים אלו יכולים להשאר בגדר סכסוך לא אלים או סכסוך בעצימות נמוכה. לפיכך נשאלת השאלה מה היו הגורמים שהובילו למלחמת איראן- עיראק ?
עבודה זו תנסה להציג הסבר לגורמים שהובילו לפרוץ מלחמת איראן - עיראק באמצעות הצגת שני הסברים תיאורטיים לפרוץ המלחמה: הסבר אחד רואה את המלחמה כפועל יוצא של אישיותו של מנהיג המדינה- נשיא עיראק, סדאם חוסיין (Saddam Hussein) והסבר שני המתייחס לשינוי בעצמת השחקנים במערכת המפרץ הפרסי כגורם לפרוץ המלחמה.
בראשיתה, העבודה תציג רקע היסטורי לסכסוך האיראני - עיראקי ולאחריהם תציג העבודה את שני ההסברים התיאורטיים לפרוץ מלחמה ולאחר מכן תבחן העבודה את יישום ההסברים בהתייחס למלחמת איראן - עיראק. לאחר הצגת פרקי היישום, ייבחנו ההסברים ויישומם, תוך הצגת ביקורת ובחינת תקפותם למקרה זה.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע היסטורי
הסברים תיאורטיים:
-טבע המנהיג כגורם למלחמה
-שינויים בחלוקת העצמה כגורם למלחמה
יישום התיאוריה - מנהיג עיראק כגורם לפרוץ מלחמת איראן - עיראק
יישום התיאוריה - שינויים בעצמה כגורם לפרוץ מלחמת איראן - עיראק
דיון, סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

היריבות שבין איראן ועיראק הינה יריבות ארוכת שנים. שורשיה נעוצים עוד בימיו הראשונים של האסלאם, עת כבשו הערבים את פרס בשנת 637 בקרב קאדסייה והשליטו בה את דת האסלאם ואת מוסדות האסלאם, עד הכיבוש המונגולי במאה ה-13 (2). לאחר התפוררותו של השלטון המונגולי, עבר השלטון לידי השושלת הצאפווית באיראן, אשר רוב שנות שלטונה התאפיינו במלחמות כנגד העות'ומאנים. עיקר המאבק התרחש סביב הגישה לנתיבי המים - נהר "שאט אל-ערב", עליו שאפו שתי המדינות לשלוט (3). לאחר מאות שנים של מאבקים בין המדינות, הוסכם בשנת 1937 כי הנהר יכלל בתחומה של עיראק. איראן, על אף חתימתה על החוזה, סרבה לראות בכך פתרון קבע, ומאז חזר הסכסוך על הנהר והתלקח מדי פעם (4).
-------------------------------------------------------------------
2. P. Marr, The Modern History of Iraq (Boulder, 1985), p. 291
3. גדעון ביגר, גבול איראן עיראק; אנטומיה של גבול במזרח התיכון (תל אביב: מכון שילוח, 1989), עמ' 4.
4. דב תמרי, מרק הלר, "מלחמת איראן-עיראק", המאזן הצבאי במזרח התיכון (תל אביב:ידיעות אחרונות,1983), עמ' 13.

תגים:

איראן · חוסיין · מלחמה · סדאם · עיראק · אירן · מפרץ · פרט · עוצמה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים לפרוץ מלחמת איראן - עיראק", סמינריון אודות "הגורמים לפרוץ מלחמת איראן - עיראק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.