היישום אינו מחובר לאינטרנט

כיפה אדומה - מסע אל תוך היער, ניתוח היבטים פסיכולוגיים

עבודה מס' 064180

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין שתי גרסאות כתובות של המעשייה "כיפה אדומה": גרסתו של שארל פרו וגרסתם של האחים גרים.

3,632 מילים ,12 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

מעשיות ואגדות הן הספרות הקדומה ביותר הידועה לנו. מקורותיה נעלמים ושורשיה נעוצים בשחר קיומו של האדם. היא נשתמרה בזיכרונה של החברה בה נוצרה והועברה מדור לדור. ספרות זו ענתה לצרכיהם של בני אדם השביעה את סקרנותם, עוררה את התעניינותם ועינגה אותם.
בעבודה הנוכחית אתמקד בשתי גרסאות כתובות של המעשייה "כיפה אדומה" בגרסתו של שארל פרו ובגרסתם של האחים גרים המוכרות והמושרשות ביותר של המעשייה אשר החלה כסיפור שסופר מפה לאוזן בצרפת הכפרית ונודע בשם "סיפורי סבתא". הדיון יכלול ניתוח מהיבטים ספרותיים, פסיכואנליטיים והיסטוריים.
עיבודים ושינויים של מעשיות ואגדות נוגעים בתחומים שונים ורבים. בולטים עד מאד הם העיבודים הנעשים בידי פסיכולוגים או בבליותראפיסטים, עיבודים אשר במהותם הם הדגמה מתודית לפוטנציאל שיש במעשיות או באגדות לאין ספור כיוונים, התמודדויות, דרכי מוצא או נתיבי בריחה, סיכויי החלמה ,התגברות ואפיקי מימוש והגשמה.
על מנת להמחיש את גלגולו של הסיפור ואת שינויי הנוסח אשר עבר עם הזמן, מצאתי לנכון לציין מספר נקודות מבחינות בין שתי גרסאות שונות של הסיפור האחת של פרו והשנייה של האחים גרים. השוני, כפי שניווכח בהמשך הניתוח, ישפוך אור על הבדלים תקופתיים אשר באים לידי ביטוי במסרים שונים אשר מבקשים להשיג מטרות שונות. אחד הגורמים המכריעים ביותר בקביעת אופיים של השינויים היה ללא ספק התפיסות השונות שרווחו בחברה לגבי תקופת הילדות וההנחות החברתיות לגבי צרכיו של הילד ויחסיו עם המבוגר (שביט, 1996).

תוכן עניינים
1. מבוא
2. מעשיות ואגדות עם - גישות שונות
3. כיפה אדומה - מבט היסטורי
4. השוואה בין גרסאות - שארל פרו לעומת האחים גרים
5. דיון מהמבט הפסיכואנליטי
6. כיפה אדומה - מעשיית חלום
7. סטריאוטיפים
8. אחרית דבר
9. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כולנו גדלנו על אגדות, מעשיות וסיפורי עם מגיל צעיר. במקור סיפורי המעשיות לא כוונו כלל אל הילדים. הסיפורים לילדים הם פיתוח היסטורי מאוחר יותר. קהל היעד של מספרי הסיפורים היה קהל יעד מבוגר דבר אשר בא לידי ביטוי בעולמות התוכן שאפיינו סיפורים אלה. בשלב מסוים כחלק מתהליכים הסטורים כמו: מעמד הילד, הדפסת המעשיות והעלתן על הכתב, ספרות הילדים התפתחה כמערכת עצמאית בתרבות בסוף המאה ה-19. לפני כן הטקסטים נועדו לילדים ולחוג המשפחה. על הזיקה שנוצרה בתרבות בין המושגים השונים של הילד והילדות לבין טקסטים שנכתבו עבור ילדים ניתן ללמוד מנוסחים שונים של מעשיות עם. השינויים שחלו במושג הילד בתרבות השפיעו על השינויים שחלו באופי הטקסטים לילדים (שביט, 1996).

מקורות:

בטלהיים, ב. (1987). קסמן של אגדות. תל-אביב: רשפים.
זילברשייד, א. (1997). המסתורין של שלגיה וסינדרלה - מסע פרוידיאני אל נבכיהן של אגדות החלום. תל-אביב: צ'ריקובר.
חכם, ר. (1994). והשמיים זרועים כוכבים. המרכז לטכנולוגיה חינוכית.
יונג, ק"ג. האני והלא מודע. (1916). תרגם חיים איזאק. תל-אביב: דביר ע"מ 61.
כהן, א. (1997). לישון עם כיפה אדומה לקום עם שלושה חזירונים קטנים... .חיפה: אמציה.
שביט, ז. (1996). ילדות: מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
שטרן, ד. (1986). אלימות בעולם קסום. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן.
בר-אילן, ר., "זאב כגיבור תרבות", באתר האינטרנט e-mago:
www.e-mago.co.il/e-magazine/hzkt-rebe.html
מתוך שטרן, ד. (1986). אלימות בעולם קסום. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן:
Freud, S., Marchenstoffe in Traumen, 1913 in : Laiblin, W., Marchenforschung und Tiefenpsychologie, S. 49-56.
Jung, C.G., The Concept of the Collective Unconscious (1936) in: The Archetypes and the Collective Unconscious, New York, 1959.
Luthi, M., Psychologie des Marchens, in: Marchen, Stuttgart, 1974.
Von der Leyen, F. Traum und Marchen, (1901) in : Laiblin, W., Marchenforschung und Tiefenpsychologie, Darmstadt, 1969, S. 1-13.

תגים:

אגדות · בטלהיים · האחים · גרים · חלום · חלומות · יונג · מעשיות · סיפורת · ספרות · פסיכואנליזה · פסיכולוגיה · פסיכופתולוגיה · פרו · פרויד · שארל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כיפה אדומה - מסע אל תוך היער, ניתוח היבטים פסיכולוגיים", סמינריון אודות "כיפה אדומה - מסע אל תוך היער, ניתוח היבטים פסיכולוגיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.