היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמוקרטיה ושיוויון

עבודה מס' 063777

מחיר: 216.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשתי סוגיות בנושא (תרגיל).

1,703 מילים ,3 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

בעבודה זו אני דנה בשתי שאלות עליהן התבקשנו לענות על-סמך הדיונים שהתנהלו בשיעורים ועל-סמך קריאת הביבליוגרפיה.

בשאלה הראשונה אני דנה בתנאים ההכרחיים לקיומו של משטר דמוקרטי תוך כדי הבאת דוגמאות אקטואליות.
בספרו "חוות החיות" מגולל ג'ורג' אורוול את סיפורה של מהפכה שנתאכזבה. לאחר המהפכה וסילוקו של השליט העריץ ניסו החיות לכונן משטר דמוקרטי ונחקקה שורה של חוקים המבטיחים שוויון. אולם מהר מאוד מסתבר שלא משטר דמוקרטי כונן כאן אלא משטר טוטליטארי עריץ ואכזר מקודמו. נשאלת השאלה: מדוע אכזבה המהפכה? מדוע נכשלו החוקים להבטיח את השלטון הדמוקרטי? מסתבר שלא היה די בחוקים. מהם אפוא הדברים ההכרחיים לשם כנונו של משטר דמוקרטי אמיתי ויציב והבטחת קיומו?

בשאלה השנייה אני דנה בדמוקרטיה הליבראלית והגדרתה. לאחר מכן אני בוחנת האם ניתן להגדיר את מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ליבראלית.
דמוקרטיה היא שלטון העם. כסימנה של צורת ממשל זו אפשר לראות את האפשרות התקינה של החלפת השליטים לעתים מזומנות על-ידי הפעלת הנשלטים בדרך של שלום או הסדר חוקי (בחירות). הדמוקרטיה הליברלית היא אותו משטר הממזג בתוכו את עקרונות הדמוקרטיה של הכרעת הרוב עם העקרונות הליברליים של ריסון הרוב, ריסון השליטים והגבלת כוחם כלפי המיעוט וכלפי הפרטים. הדמוקרטיה הליברלית מכירה בכך שחירות ושוויון הם מנשמת אפו של המשטר הדמוקרטי, אולם בניגוד לסוציאל-דמוקרטיה המרחיבה את תכולתו של השוויון גם לתחום הכלכלי-חברתי, ממקדת הדמוקרטיה הליברלית את תכולתו של השוויון לתחום הפוליטי בלבד: שוויון בפני החוק ושוויון קולות הבוחרים ביום הבחירות.

מסקנתי היא כי למרות שישראל היא דמוקרטיה ליברלית מבחינה מבנית ומבחינה פורמאלית, הרי היא מתקשה לעמוד באמות המידה שלה. מדינת ישראל כדמוקרטיה ליברלית ניצבת בפני אתגרים מורכבים שייעצבו את פניה ויכריעו את עתידה.

מקורות:

אייזנשטדט, ש' נ'. "דמוקרטייה - הדמ' החדישה כתופעה חברתית", בתוך: האנציקלופדיה העברית, כללית, יהודית וארצישראלית, כרך י"ב, החברה להוצאת אנציקלופדיות בע"מ, ירושלים ותל-אביב, תשנ"ט, עמ' 769- 774.
יובל שלמה. המשטר במדינת ישראל, עמ' 351- 377.
Orwell, George. Animal Farm, Longman Fiction, 1996.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמוקרטיה ושיוויון", סמינריון אודות "דמוקרטיה ושיוויון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.