היישום אינו מחובר לאינטרנט

עקדת יצחק בראי החסידות

עבודה מס' 063466

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: החס הפשרני לעקדת יצחק לאורך תקופות מסויימות והשינוי שחל ביחס לעקדת יצחק בחסידות בכלל ובחסידות חב"ד בפרט.

8,281 מילים ,31 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

כאשר אנו קוראים את סיפור עקדת יצחק אנו לרוב מרפרפים על פניו, במקרה הטוב אנו גם מעיינים קצת בפרשנים על המקום. הסיבה לכך שהסיפור איננו מרגש אותנו ונוגע ללבנו נעוצה בעובדה הפשוטה, שאנו יודעים את סוף הסיפור. אנו יודעים כי המלאך יעצור בעד אברהם והאיל יועלה לעולה, יצחק ישוב עם אברהם ובזה יסתיים הסיפור בלא שנגע ברגשותינו ולו במעט.
פעם סיפר לי המשגיח בישיבת "כרם ביבנה", הרב אברהם ריבלין, שאם לא היינו יודעים את סוף הסיפור (בכל סיפור מהתנ"ך) היינו קוראים במתח רב כל סיפור וסיפור, בנוסף לכך היינו מבינים קצת יותר טוב את האירועים והפרשנות המדרשית, הדבר נכון גם לגבי עקדת יצחק.
האם חושבים אנו מה עובר בראשו של אברהם ברגע שהוא שומע את הצו האלוקי האומר לו להעלות את יצחק בנו יחידו, שהובטח לו לפני כן שבו יקרא לו זרע, לעולה? האם זו תחושה של פחד, מתח או חרדה? על מה חשב אברהם באותם שלושה ימים, כאשר הוא היה בדרכו להר המוריה? ומה היה היחס שלו ליצחק במהלך אותם ימים?
במאמר זה אנסה להשוות בין תפיסות הראשונים לתפיסות החסידיות השונות, להראות את השינוי שחל במהלך המאה ה-19 בתפיסה החסידית ואת הסיבות שהביאו לשינוי זה ביחס לעקדת יצחק. ניסיתי גם להשוות את החסידות המאוחרת לפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית בבחינת "זה לעומת זה". כמו כן השוויתי בין שאר החסידויות לחסידות חב"ד, שבה למרבה הפתעתי לא חל שינוי בתפיסה המחשבתית במהלך המאתיים חמישים שנים האחרונות ובפרק שמוקדש לחב"ד עמדתי גם על הסיבות לכך. ניסיתי לדלות כמה שיותר מקורות לשם ביסוס העובדות וההנחות, בטוחני כי לא הצלחתי להקיף את כל המקורות, אולם הצלחתי להביא מספר רב של מקורות המראים על קו שיטתי התומך בבסיס הטענות של המאמר.

תוכן העניינים:
מבוא
תפיסות הראשונים והתמקדותם
עקדת יצחק בפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית
התפיסה החסידית הקדומה
התפיסה החסידית המאוחרת
עקדת יצחק במשנת חב"ד
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

עמנואל אטקס, תנועת החסידות בראשיתה, אוניברסיטה משודרת 1998.
רחל אליאור, תמורות במחשבה הדתית בחסידות פולין בין 'יראה' ו'אהבה' ל'עומק' ו'גוון', תרביץ כרך סב/ג תשנ"ג
יצחק אלפסי, מחקרי חסידות, בני ברית בישראל, תשל"ה.
הרב יקותיאל גרין, מחשבת התניא, הוצאת המחבר, תשנ"ב.
רבי מאיר יחיאל הלוי, אור תורה, ניו יורק, תשכ"ה.
רבי מרדכי יוסף ליינר, מי השילוח, מכון להוצאת ספרי רבוה"ק מאיזביצא ראדזין, בני ברק, תשנ"ה.
רפאל מאלהר, החסידות וההשכלה, ספרית הפועלים, 1961.
רבי יצחק מאיר מגור, חידושי הרי"ם, מוסד הרי"ם לוין, ירושלים תשנ"ב.
רבי משה בן מימון, מורה נבוכים, מוסד הרב קוק, תשמ"ד.
רבי שניאור זלמן מלאדי, ליקוטי תורה, קה"ת, תשנ"ח.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עקדת יצחק בראי החסידות", סמינריון אודות "עקדת יצחק בראי החסידות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.