היישום אינו מחובר לאינטרנט

הדמוקרטיה הישראלית בפעולה, הפנתרים השחורים - פורצי דרך במחאה החברתית בישראל

עבודה מס' 063332

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקמתה ופעילותה של תנועת הפנתרים השחורים כאבן דרך בהתפתחות החברה האזרחית בישראל.

3,143 מילים ,7 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
מהי קבוצת אינטרס?
הפנתרים השחורים
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
הקמתה של תנועת הפנתרים השחורים מהווה אבן דרך חשובה בהתפתחות המערכת הפוליטית החברתית של מדינת ישראל. פעילותה של התנועה פרצה את הדרך למאבק חברתי בישראל והביאה את נושא הקיפוח העדתי ואי השוויון החברתי למרכז סדר היום האזרחי והממשלתי לראשונה מאז שקמה מדינת ישראל.
הפנתרים דרשו כי עדות המזרח יזכו בחלק שווה ומלא בישות הלאומית הישראלית מבחינה חברתית, כלכלית, פוליטית ותרבותית. הם דרשו שיכון טוב יותר, חיסול משכנות העוני, השכלה טובה יותר והכנסה גבוהה יותר למשפחות מעוטות יכולות. הדרישה היתה לא רק לצרכים חומריים אשר ניתנים לכימות אלא גם להכרה בערכם האנושי. הפנתרים הציגו את מחאתם בטון רווי עוינות אשר בלט מאוד על רקע הרטוריקה הלאומית הדומיננטית של אותם ימים שהדגישה אחדות, זהות לאומית, גורל משותף ואחריות הדדית ומחאתם הצביעה באופן ברור על הסתירה בין ההבטחה הגלומה בחוק השבות שכיהודים כולם שותפים שווים במדינה לבין המציאות שבה יהודי עדות המזרח נחשבים לנחותים ולחסרי תרבות.
לאחר שהסבו את תשומת הלב הציבורית והשלטונית לבעייתם, נקלעו הפנתרים למבוי סתום כאשר היכולת הארגונית המוגבלת שלהם היוותה מכשול משמעותי שמנע גיבוש תנועת מחאה רחבה שיכולה לפעול לטווחי זמן ארוכים. כדי לצאת מהמבוי הסתום בחרו הפנתרים להקים מפלגה ולהיכנס ולהצטרף לזירה הפוליטית הממוסדת. גם כאן לא יכלו לגייס תמיכה ציבורית רחבה ולמעשה מהלך זה סימן את סופה של התנועה.

בעבודה זו נסקור את התפתחותה, דרכה והשפעתה של תנועת הפנתרים השחורים, מתוך הטענה כי פעילותה העלתה לראשונה את נושא האפליה העדתית לסדר היום הציבורי, פתחה את השער בפני מחאה אזרחית חברתית ולמעשה היתה גורם רב משמעות בהתהוותה של החברה האזרחית בישראל. לשם כך נבהיר ראשית בצורה כללית מהי קבוצות אינטרס, מה מאפייניה, מה הם הגורמים לצמיחתה של מסגרת פעולה כזו ומה מקומה במערכת הפוליטית. לאחר מכן ניגש לסקירה וניתוח של ההתפתחות, דרך ההתנהלות והפעילות של תנועת הפנתרים השחורים, מייסודה ב-1971 ועד התפרקותה הסופית אי שם בשלהי שנות ה-70, זאת תוך סקירה של
התנהלות המערכת הפוליטית בישראל ושל השינויים המבניים שנוצרו בה אשר אפשרו, ואף דרשו, את התפתחות המחאה האזרחית.

מקורות:

Hague Rod, Harrop Martin, Breslin Shaun, Comparative Government and Politics, 4th ed., MacMillan Press Ltd, London, 1998
ישי יעל, קבוצות אינטרס בישראל, תל אביב: עם עובד, 1987 .
ברנשטיין דבורה, הפנתרים השחורים, קונפליקט ומחאה בחברה הישראלית, 1979, מתוך: הרמן תמר, עורכת, תנועות חברתיות ומחאה פוליטית בישראל, קובץ מאמרים, כרך א', תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1997
ליימן-ווילציג שמואל, מחאה ציבורית בישראל 1949-1992, רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, דפוס כתר, 1992
שפרינצק אהוד, בין מחאה חוץ פרלמנטרית לטרור: אלימות פוליטית בישראל, ירושלים: מכון ירושלים לחקר ישראל, 1995

תגים:

חוץ · פרלמנטרי · אזרחית · אינטרס · אפליה · חברה · חברתית · מחאה · עדתית · קבוצת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הדמוקרטיה הישראלית בפעולה, הפנתרים השחורים - פורצי דרך במחאה החברתית בישראל", סמינריון אודות "הדמוקרטיה הישראלית בפעולה, הפנתרים השחורים - פורצי דרך במחאה החברתית בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.