היישום אינו מחובר לאינטרנט

מפעלי פיתוח בירושלים בתקופתו של סולימאן המפואר

עבודה מס' 063223

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מבנים ופרויקטים של הסולטאן ותיאור נוסעים שביקרו בירושלים בתקופתו.

5,607 מילים ,11 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
ירושלים בראי נוסעים
סולימאן המפואר
חומת ירושלים ושעריה
מפעלים ציבוריים בחסות הממשל העות'מאני בירושלים
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
לאורך אלפי שנות קיומה ידעה העיר ירושלים עליות ומורדות. עמים, מלכים, מצביאים וסולטאנים רבים השאירו את חותמם במראה פני העיר. בימי שלטונו של סולימאן המפואר 1 (1520-1566) ניכרו בעיר שינויים מרחיקי לכת אשר באו לידי ביטוי במפעלי בנייה גדולים וללא כל ספק בראשית המאה ה16 הגיעה ירושלים לאחת מנקודות השיא מבחינה תרבותית, רוחנית כלכלית וארכיטקטונית. עבודה זו תבדוק את השינויים שחלו בירושלים בתקופת שלטונו של סולטאן סולימאן ותענה על השאלה, מה היו מניעיו של סולימאן המפואר בבניית הפרויקטים הנדונים בירושלים, וכיצד השפיעו מפעליו אלו על אופייה של העיר ורווחת התושבים.
על אופי התקופה, מבני ירושלים ומצבה ניתן ללמוד מכתביהם של "נוסעים" רבים אשר ביקרו בארץ בשנים אלו והעלו את זיכרונותיהם על הכתב. תיאורי נוסעים בתקופות השונות משמשים כלי עזר לבחינת השינויים שחלו בירושלים ולכן אביא בעבודה מתיאוריהם של הנוסעים ואנסה לדלות מהם פרטים על העיר.
על מנת להבין את השפעתו הדרמטית של סולטאן סולימאן על ירושלים, יש לחזור מעט אחורה לערב הכיבוש העות'מאני, עת שלטו הממלוכים בארץ, ולבדוק את מצבה של ירושלים באותה תקופה. ירושלים הממלוכית קיבלה מעמד של נפה (ולאיה)2 והייתה כפופה לנציב דמשק, הדבר בא לידי ביטוי בהפניית משאבים מצומצמת אל העיר. מעמדה של העיר היה שולי, דרכי הדואר הממלכתיות לא עברו דרכה, אנשים שסר חינם בעיני השלטון הוגלו לשם וחומתה הייתה הרוסה מתחילת המאה ה13 -. חשיבותה של ירושלים מבחינה הדתית עדיין הייתה גדולה אך מבחינה מונומנטאלית הדבר בא לידי ביטוי בבניית מדרסות ומוסדות לימוד אחרים .3
ההיסטוריוגרפיה של התקופה הממלוכית ענפה ורחבה, אך אינה מלמדת אותנו על ירושלים מאחר ועיקרה מתמקד במרכז השלטוני, דהיינו: קהיר. מתוך הכאוס ששרר בארץ ישראל ומתוך העובדה שהדרכים והערים - בהם ירושלים - היו נתונים למעשי שוד והרס ניתן להבין את אחת הסיבות לדחיפות שחש סולימאן לשיפור המצב. בראש ובראשונה היה צורך להגן על העיר מפני הכנופיות הרצחניות, ולשם כך נבנתה מחדש החומה סביב לעיר לאחר שעמדה חשופה כשלוש מאות שנה4. בנוסף לבנייה המפורסמת של החומה אשר תידון בעבודה זו, אדון במפעלים הציבוריים הגדולים ובהם שיקום מערכת אספקת המים לירושלים. שנות שלטונו של סולימאן המפואר (1515-1566) נחשבות לתור הזהב של האימפריה העות'מאנית. לא לחינם, היה זה סולימאן שקיבל את התואר "המפואר" מבין כל הסולטאנים. ההערכה הרבה שרחשו לו בעולם כולו נובעת בין היתר מאותם מפעלי פיתוח רבים אשר תרמו לרווחת האוכלוסייה, בטחונה, וכלכלתה של ירושלים.
-----------------------------------------------------------------------------
1. נקרא גם סולטאן סולימאן וגם סולימאן השני. בערבית אלמופח 'ר או אלקוני- המחוקק. הוא בנו של הסולטאן
סלים. ראה תמונה בנספח' א
2. כפי המתברר מכתביהם של אל קלקשנדי ומוג'יר אל דין, כנראה שירושלים קבלה מעמד של עיר מחוז בשנת 1375
אך מעמדה זה לא היה יציב. ראה: יוחנן פרידמן "ארץ ישראל וירושלים ערב הכיבוש העות'מאני" בתוך: כהן אמנון
(עורך), פרקים בתולדות ירושלים בראשית התקופה העות'מאנית, ירושלים תשל"ט, עמ' 13-14 (מעתה= כהן(
3. זאבי דרור, המאה העות'מאנית: סנג'ק ירושלים במאה ה 17, חיבור לשם קבלת תואר דר' לפילוסופיה, ת"א
תשנ"א, עמ' 5. (מעתה= זאבי)
4. נהרסו באביב 1219 בהוראת הסולטאן האיובי אל מלכ אלמועט'ם עיסא.

מקורות:

בהט דן, אטלס כרטא הגדול לתולדות ירושלים, ירושלים 1989
בן דב מאיר, אדם ואבן בירושלים, ת"א 1989, עמ' 12-16.
בן צבי יצחק, ארץ ישראל ויישובה, מוסד ביאליק 1962
זאבי דרור, המאה העות'מאנית: סנג'ק ירושלים במאה ה 17, חיבור לשם קבלת תואר דר' לפילוסופיה, ת"א, תשנ"א
כהן אמנון (עורך), פרקים בתולדות ירושלים בראשית התקופה העות'מאנית, יד בן צבי, ירושלים תשל"ט
מירון אייל (עורך), ירושלים וכל נתיבותיה הוצ' יד בן צבי, 1996
שור נתן, בונים חומה בירושלים, תל אביב, 1999
שילר אלי (עורך) ,תולדות ירושלים, אריאל 83-84, תשנ"ב
Andre clot Suleiman the magnificent, paris 1989
Alan fisher, "the life and family of suleyman I" in: Halil tnalick and cemal kafadar (editors) suleyman the second and his time, istanbul, 1993
Auld Sylvia hillenband Robert (editors) Ottoman Jerusalem, the living city:1517-1917, London, 2000

תגים:

אוסמאנים · אלקאנוני · המפואר · העיר · חומות · חומת · ירושלים · מאנים · סביל · סולטאנים · עות · עותמאנים · עותמנים · תורכים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מפעלי פיתוח בירושלים בתקופתו של סולימאן המפואר", סמינריון אודות "מפעלי פיתוח בירושלים בתקופתו של סולימאן המפואר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.