היישום אינו מחובר לאינטרנט

דת ופילוסופיה במחשבת הרמב"ם

עבודה מס' 063017

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסינתיזה שיוצר הרמב"ם בין דת לפילוסופיה בשאלת קדמות וחידוש העולם.

7,602 מילים ,12 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
א' : עיון ודיון בפרקים י"ג, י"ד בחלק שני
ב' : האם ניתן להוכיח בהוכחה מופתית את דעת אריסטו?
ג' : דרך להכרעה: מהי הדעה שהיא 'יותר מעטת ספקות' מבין השתים?
ד' : קדמות וחידוש - דיון תיאולוגי
ה': קדמות וחידוש - דיון פרשני
אחרית דבר
ביבליוגרפיה

בהקדמה לחיבורו "מורה נבוכים" מדגיש הרמב"ם, כי אין החיבור מיועד "לציבור הרחב, ולא
למתחילים בעיון, ולא ללמד את מי שעיין במדע התורה בלבד"1. אמנם החיבור מפונה לנמען
ספציפי, יוסף בן יהודה, הנזכר באיגרת אל התלמיד שלפני הפתיחה לספר2, אולם ברור שהוא
אב-טיפוס לכל אדם אשר מצד אחד שלם בדתו ובמידותיו המאמין באמיתות התורה,(= האמת
הדתית) ומצד שני בקיא במדע הפילוסופיה ומבין את משמעות הדברים, הנבוך נוכח סתירות
אותן לא מצליח ליישב בין פשטי התורה לבין מה שמבין בשכלו (= האמת הפילוסופית). מבוכה
זו עלולה להביא אותו לידי הכרעה בין שתי דרכים: או "שילך בעקבות שכלו וישליך מעליו מה
שידע מאותם שמות, בחושבו שהוא משליך מעליו את יסודות התורה, או שיישאר עם מה שהבין
מהם ולא יימשך אחר שכלו, ונמצא שהוא פנה עורף לשכלו וסר ממנו ויהיה סבור עם זאת
שהזיק לעצמו ופגם בדתו. הוא יישאר עם אותן אמונות מדומות, פוחד וחולה, ולעולם בכאב לב
ומבוכה רבה".3

בהגות ימי-הביניים רווחה ההנחה, לפיה קיימות שתי מערכות מקבילות של אמיתות - האמת
הדתית והאמת הפילוסופית - שאין המערכת האחת נוגעת בחברתה. הרמב"ם לא הסכים לטענה
זו: התיאולוגיה והפילוסופיה אחת הן, ומושגי הא-ל והתורה, הנבואה וההשגחה, מהווים בעיות
פילוסופיות ובעיות דתיות גם יחד, והבחנה ברוח זו בין מושג תיאולוגי ומושג פילוסופי זרה לכל
תפיסותיו של הרמב"ם. עיקר המאמץ האינטלקטואלי של הרמב"ם בחיבורו זה היה לקשר בין
שתי המערכות הללו, שתי מערכות מקבילות שאינן זהות מצד עצמן, שלשתיהן אותם מושגים
ואותן בעיות, אלא שהגישה והתפיסה שונות. 4

בחיבור זה שואף הרמב"ם "לסלק את רוב הקשיים ואת הגדולים שבהם"5: הוא דן במספר
שאלות מרכזיות, ואחת מהן, בה אתמקד בעמודים הבאים, הינה שאלת קדמות העולם וחידושו,
לה הקדיש פרקים רבים. השקפתו של הרמב"ם על בריאת העולם היא אחת הנקודות העיקריות
בפילוסופיה שלו.

אני רואה את פרקים י"ג-י"ד כמבוא היוצר את המסגרת לדיון בשאלת קדמות העולם וחידושו:
מבוא זה כולל את הצגת שלוש הדעות הרווחות בקרב האנשים המאמינים שהא-ל הביא את
העולם לידי מציאות, ואת עיקרי דברי אריסטו מהם משתמעת תמיכה בדעת קדמות העולם.
בפרקים הבאים בהם אדון (פרקים ט"ו-י"ט, כ"ה-כ"ז) דן הרמב"ם בשאלת מקור העולם
במורה-נבוכים. את הדיון שלי בשאלת קדמות העולם וחידושו אחלק לארבעה מעגלים6, בסדר
זה:

1. דיון בשאלה, האם ניתן בכלל להוכיח באופן מופתי את דעת חידוש העולם או את דעת
קדמותו נוסח אריסטו (פרקים ט"ו-י"ח).
2. דיון בשאלה, האם ניתן להכריע בשאלת מקור העולם בדרך אימות-מדעי 'נחותה' יותר
מאשר דרך ההוכחה המופתית, על-ידי קביעה מהי הדעה שהיא 'יותר מעטת ספקות' מבין
השתין, מתודה הלקוחה מן החיבור "התחלות הכל" של אלכסנדר מאפרודיסיאס (פרק י"ט).
3. דיון תיאולוגי בשאלת מקור העולם (פרק כ"ה).
4. דיון פרשני בשאלת מקור העולם (פרק כ"ו).

כפי שנראה במהלך הדיון, עובר הרמב"ם ממעגל למעגל, במטרה ולהכריע בין דעת קדמות
העולם לבין דעת חידושו יש מאין לצד הדעה האחרונה.
הרמב"ם הקדיש פרקים רבים לשאלת קדמות וחידוש העולם, ובהם הוא נלחם בדעתו של
אריסטו כי העולם קדמון7. אולם, מפרשים וחוקרים שונים של הרמב"ם ניסו להצביע על
מקומות שבהם סוטה רמב"ם ה"אריסטוטלי" מתורת אריסטו. החוקרים מתארים אותו
כאריסטוטלי בסתר או כאפלטוני בגלוי-למחצה.8
בתורת הבריאה מציע הרמב"ם שתי השקפות דתיות - את הראשונה הוא מייחס להמון
המאמינים, והשנייה מייצגת את דעתו.

בחיבור זה אנסה לעמוד, אפוא, על הסינתיזה שיוצר הרמב"ם בין דת לפילוסופיה בשאלת
קדמות וחידוש העולם, תוך היצמדות לטקסט הכתוב בספרו, מורה הנבוכים.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
1. מו"נ, פתיחה לחלק א', עמ' 10 במהדורת שוורץ.
2. מו"נ, האיגרת אל התלמיד, עמ' 5 במהדורת שוורץ.
3. מו"נ, פתיחה לחלק א', עמ' 11 במהדורת שוורץ.
4. רביצקי, ישראל: חידוש או קדמות העולם בתורת הרמב"ם, עמ' .[7] 339
5. שם.
6. מעגלים אלה מוצעים במאמרה של קליין-ברסלבי "פירוש הרמב"ם לפועל 'ברא' ושאלת חידוש העולם", עמ' .44
7. א. נוריאל, "חידוש העולם או קדמותו על פי הרמב"ם, בתוך: תרביץ ל"ג, הוצאת מאגנס תשכ"ד. אגב, בעקבות מאמר זה
נתפרסם מאמרו של י. רביצקי, החולק הן על המתודה של נוריאל, והן על מסקנותיו.
8. א. א. עברי, "בריאת העולם לפי הרמבם", בתוך: מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ט', תש"ן

מקורות:

רמב"ם: 'מורה נבוכים'. תרגום מיכאל שוורץ. אוניברסיטת ת"א, 2002.
הרטמן ד. , הרמב"ם הלכה ופילוסופיה הוצאת עם עובד 1976.
סיראט ק. , הגות פילוסופית בימי הבניים הוצאת כתר 1975.
עברי, א., "בריאת העולם לפי הרמב"ם" בתוך: ספר היובל לשלמה פינס במלאות לו שמונים שנה, חלק ב', האוניברסיטה העברית בירושלים, תש"ן.
פינס ש. , בין מחשבת ישראל למחשבת העמים מוסד ביאליק 1977.
הנ"ל., תולדות הפילוסופיה היהודים מהרמב"ם עד שפינוזה הרצאות האוניברסיטה העברית 1983.
קליין-ברסלבי, שרה: "פירוש הרמב"ם לפועל "ברא" ושאלת חידוש העולם" בתוך: דעת 16 (תשמ"ו), 55-39.
הנ"ל. , פירוש הרמב"ם לסיפור בריאת העולם הוצאת ראובן מס, 1987.
רביצקי, ישראל: "חידוש או קדמות העולם בתורת הרמב"ם" בתוך: תרביץ ל"ה (תשכ"ו), עמ' 348-333.
שביד א. - "השפעת הרמב"ם בהגות היהודית של המאה העשרים" בתוך: מחקרי ירושלים במחשבת ישראל כרך ט' חלק ב' תש"ן.
Kellner M - Maimonedes on human perfection scholars Press 1990.
Strauss L. - Persecution and the art of writing, Magnees Press 1967.

תגים:

פילוסופיה · יהודית · אריסטו · העולם · וחידוש · ופרשני · קדמות · תיאולוגי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דת ופילוסופיה במחשבת הרמב"ם", סמינריון אודות "דת ופילוסופיה במחשבת הרמב"ם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.