עבודה מס' 062289

המנהל כמנהיג מעצב והשפעתו על צוות המורים

מחיר: 238.95 ₪  הוסף לסל 

תאור העבודה: בחינת מנהיגות מעצבת בבית ספר, באמצעות ניתוח ראיון עם מנהלת ושלוש מורות.

7,652 מילים ,30 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
1. מבוא
2. סקירה ספרותית
2.1 מנהיגות - סקירה כללית
2.2 מנהיגות מעצבת
2.3 סגנונות ניהול ומנהיגות
2.4 תפקיד המנהל בבית הספר
2.5 המנהל כמנהיג בצוות
3. המחקר
4. סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מבוא
מנהל בית הספר נחשב ל"צוואר הבקבוק" של המערכת והוא משפיע יותר מכולם על השגת המטרות
הלימודיות והחינוכיות בבית ספרו. משרד החינוך רואה במנהל מרכיב עיקרי בארגון אותו הוא
מנהיג. הוא המעצב את דמותו של בית הספר ומשטרו והוא המשפיע העיקרי על דרכי החינוך
וההוראה. השפעתו משמעותית גם על התלמידים והן על המורים (חוזר מנכ"ל - משרד החינוך,
1983).
בדו"ח "ועדת עציוני" (1979) נאמר "כי הועדה מאמצת את הגישה הרואה את עיקר תפקידו של
מנהל בית הספר במנהיגות הפדגוגית. מנהל בית הספר פועל כראש צוות, במגמה לעורר את חבר
מוריו לשיתוף פעולה ברוח של חברות, יחסי כבוד וסובלנות הדדיים - תוך כדי האצלת סמכויות
וחלוקת תפקידים בהתאם לנסיבות". הדו"ח, בהמשך, מייחס חשיבות גם לתהליך הדמוקרטיזציה
של הניהול.
מנהלים אינם עשויים מקשה אחת. סגנונות הניהול מגוונים והם נעוצים קודם כל בשוני שבין
תכונותיהם האישיות השונות של המנהלים. הדבר מתבטא בשטח ואכן יש עדות לכישלונות בצד
הצלחות בארגון בתי הספר. בחלק לא מבוטל של בתי הספר נתגלו בעיות קשות במימוש המטרות
החינוכיות והלימודיות. כן מתגלים שיבושים בתחום יחסי האנוש והיחסים בין מנהלים לצרכני
החינוך בבית ספרם. יתירה מכך, התכונות הנדרשות ממנהל בית הספר הן רבות ומגוונות ואין
בנמצא אדם שיכלול בחובו את כל התכונות הללו, מה גם, שלעיתים העדר תכונה מרכזית אחת,
כגון: מופת, הגינות או כישורי הוראה, גורמת שהמנהל יהיה גורם מעכב בהשגת היעדים של המוסד
החינוכי.
בעידן הנוכחי, כאשר השינויים במערכת החינוך הולכים ומתרבים, המנהל לבד אינו יכול לנהל
ביעילות את בית ספרו. לידו יש צורך בהפעלת צוותים שיהיו מעורבים בכל מה שקורה בבית הספר.
חברי הצוות חייבים לדעת בראש ובראשונה לקראת מה הם חותרים. לכן יש להגדיר מטרות ברורות
המוסכמות על כל חברי הצוות. כך תיגבר המחויבות של אנשי הצוות בהשגת המטרות הייעודיות
והם יוכלו להוכיח לעצמם שאכן יש באפשרותם לממש עצמם במסגרת עבודת הצוות, דבר ההופך
את הצוות לאטרקטיבי יותר. החתירה היא למצב שבו כל חברי הצוות יתרמו את חלקם לקידום
הגשמת משימותיהם. אנשי הצוות ישתתפו ויכבדו את דעות האחרים. התקשורת בצוותים היא רב
כיוונית כאשר היא מאפשרת הבעת דעות, חילוקי דעות ופיתרון בעיות באופן דמוקרטי ויעיל.
בכל בית ספר בו נהוגה עבודת צוות יש לצוות מנהיג פורמלי, כלומר מנהל בית הספר, אך המנהל
הוא בהחלט שותף פעיל בגיבוש הצוות שלו. כאשר הצוות מגובש ופועל יחדיו ישנה הזדמנות
לביטויים אישיים ולצמיחה אישית. חברי הצוות מתפתחים וצומחים וההבדלים בדעות, ביצירתיות
ובמקוריות מתקבלים בברכה, דבר המעודד את הצוות להמשך פעולה יחד עם הגיבוי מההנהלה.
למנהל בעל מעוף, פתיחות ויוזמה יהיה קל מאוד לעבוד עם צוות, להיעזר בו לצורכי בית הספר
וכמובן בדרך זו הצוות יהיה מוכן לתרום גם מעצמו.
בעבודה זו אתמקד בדמותו ותפקידו של המנהל כמעצב וכתורם לפיתוח, ארגון וקידום עבודת צוות
יעילה בבית ספרו.

חשיבות המחקר
ממחקרים שונים שנעשו בתחום עד היום, עולה כי למרות שאין בנמצא מנהלים זהים האחד לשני,
ניתן בהחלט להכליל קבוצות מנהלים בקטגוריות של "טיפוסי מנהלים". האחד משתייך לקבוצה
משימתית, השני לקבוצה פדגוגית, השלישי לקבוצה מתחשבת, הרביעי לקבוצה סמכותית וכדומה
(גזיאל, 1990). חשיבות המחקר מתבטאת בכך שהיא מביאה בפני הקורא סוגים שונים של מנהלים,
במקביל לסגנונות הניהול. עצם העובדה שמנהל נעשה מודע לסגנון הניהול שלו, מאפשרת לו להכיר
במגבלות וביתרונות של סגנון הניהול ובכך לאמץ לעצמו תחומים מסגנונות ניהול אחרים, העשויים
ליעל את סגנון הניהול שהוא מיישם במוסד החינוכי אשר תחת ניהולו. בנוסף, הצגת סגנונות ניהול
מגוונים עשויה להביא את המנהל להכרה שהתמקדות בשיטת ניהול אחת "תוך קפיאה על
השמרים" עלולה לפגום בעשייה החינוכית שהיא העיקר בבית הספר, בעוד שסגנון הניהול בא לשרת
את בית הספר בהיותו אמצעי ולא מטרה.
יש להניח, שמנהל מאמץ סגנון ניהול בהתאם לאופיו, אישיותו, הרקע החברתי והאישי שלו וכיו"ב,
לפיכך, בכוונת עבודה זו הציג את שוני בין הסגנונות השונים כאשר ההתמקדות תהיה בסגנון המנהל
כמנהל מעצב.

במסגרת עבודה זו רואיינו מנהלת ושלושה מורים לאנגלית העובדים בשכבת הביניים. הדיון
בממצאים ינסה לבדוק את מידת היותו של המנהל מעצב ושותף לעבודת צוות. הראיון מצורף
כנספח בסוף העבודה.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המנהל כמנהיג מעצב והשפעתו על צוות המורים", סמינריון אודות "המנהל כמנהיג מעצב והשפעתו על צוות המורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל 7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.

סל קניות
סה"כ: 0.00 ₪

** עכשיו במבצע **
עבודה שניה ב – 40% הנחה*
בתוקף עד 30/10/2014
*) הזולה מבינהן

חפש עבודות
מדריך החיפוש
חפש על פי המילים:
קטגוריה:
עבודה מס':

אפשרויות חיפוש
הצג עבודות שאורכן
מ- עמ' עד עמ'
הצג תוצאות בכל עמוד

הכנס את קוד הקופון: