היישום אינו מחובר לאינטרנט

פיגור שכלי

עבודה מס' 061592

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשילוב הילד החריג המשפחה ובחברה.

4,082 מילים ,13 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

עד סוף המאה השבע-עשרה היה היחס אל המפגר בכללו שלילי והתבטא בדחיית המפגר ובהזנחתו. ההתייחסות אל המפגר היתה כאל יצור משונה וזר, וסברו ששדים ורוחות שוכנים בגופו ובנשמתו. הספרטאנים נהגו להשמיד אותם, כדי לשחרר את החברה מהחלשים, ואילו הרומאים השתמשו בהם לבידור ההמונים.
בתחום הפיגור השכלי ישנם כשני פורצי דרך, האחד הרופא הצרפתי איטרד, אשר ניסה לשקם ילד פרא שנמצא ביער בדרום צרפת, והאחר הינו אלפרד בינה, אשר בנה בראשית המאה העשרים את מבחן המשכל, שאיפשר לאתר בדרך שיטתית יותר, גם ילדים עם פיגור שכלי קל, על מנת לחנכם במסגרות נפרדות. המשותף לשני פורצי דרך אלה הינה ההשקפה שבנקיטת אמצעים (שיטות, כלים ומסגרות), ולאו דווקא טיפול רפואי, ניתן לשקם מפגרים.
בשנים האחרונות עולה התודעה בציבור, כי גם למפגר זכויות וכי יש להבטיח אמצעים לשיקומו, לחינוכו ולשילובו בחברה. מחד החברה צריכה לשלב את החריג בתוכה, על ידי: מתן תנאים, תבניות, מסגרות והערכות לחיים, אשר יהיו קרובים כמה שיותר לחיים נורמלים ומקובלים מאידך, על החריג להסתגל לחברה, לרכוש ערכים ונורמות התנהגות, בכדי לסגל כללים ואורחות חיים המקובלים בחברה.
בעבודה זו בחרתי לעמוד שני פנים אודות שילוב החריג בחברה:
שילוב במשפחה - תגובות, התמודדות והטיפול שעל המשפחה לנקוט עם הולדת ילד חריג בתוכה.
שילוב בחברה - שילוב תעסוקתי ויציאה מהמוסד הפנימייתי, למגורים בקהילה.

תוכן העניינים
1. מבוא
2. מהי ההשפעה על המשפחה, כאשר נודע לה, כי ילדה בעל פיגור-שכלי?
כיצד מתמודדות המשפחה?
כיצד ניתן לעזור לה בהתמודדותה?
3. מהם קשייהם של מבוגרים בעלי פיגור שכלי?
כיצד ניתן לתמוך בהם לקראת שילובם בקהילה הן מבחינת מגורים והן מבחינת תעסוקה?
4. סיכום
5. רשימה ביבליוגרפית

מקורות:

איילון, ע. (1983). איזון עדין. הוצאת ספרית פועלים: תל-אביב.
בן ארי, ע.; פליניצקי, א.; רייטר, ש. (1984). המפגר הבוגר: היבטים חברתיים ומשפחתיים. אוניברסיטת חיפה.
וידן, נ. (1980). התמודדות משפחות עם ילד מפגר. עבודת גמר לקבלת תואר "מוסמך למדעי החברה", המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה.
וייסקופף, נ. (1990). סוגיות בחינוך מיוחד, יחידה 10. האוניברסיטה הפתוחה: תל-אביב.
חובב, מ. (1978). בעיות יסוד ותכניות. חברה ורווחה, 4, 351-347.
חובב, מ. (1984). הוצאת מפגרים ממוסדות ושילובם בקהילה. חברה ורווחה 8, 356-349.
מורבך, מ. (1991). מעורבות הורים בתהליך האי מיסוד של ילדהם הלוקים בפיגור שכלי, השוהים במעונות פנימייה. עבודת גמר לקבלת תואר "מוסמך למדעי החברה", המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה.
פלניצקי, א. (1992). מעמדו התעסוקתי של בוגר בית הספר המיוחד, בתום תקופת המעבר מבית הספר לקהילה. עבודת גמר לקבלת תואר ד"ר, אוניברסיטת חיפה.
רבין, ר. (1992). עמדות המעסיקים וסביבת העבודה כגורמים בשיקום תעסוקתי של אנשים עם פיגור שכלי. עבודת גמר לקבלת תואר M.A, אוניברסיטת חיפה.
רונן, ח. (1990). סוגיות בחינוך המיוחד, יחידה 11. האוניברסיטה הפתוחה: תל-אביב.
רות, ע. (1987). השפעת הסדור המוסדי של המפגר על אחיו הבריאים. עבודת גמר לקבלת M.A, ביה"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת ת"א.
Selligman, M. (1991). The Family with a Handicapped Child. Massachusetts: Schuster, Inc.
Stratton, W.C. Hebrert, M. (1994), Troubled Families Problem Children. Oxford: David Mostyn.

תגים:

מפגר · קהילה · התמודדות · חריג

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פיגור שכלי", סמינריון אודות "פיגור שכלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.