היישום אינו מחובר לאינטרנט

הטיפול בשיגעון בתקופת הרנסאנס

עבודה מס' 061096

מחיר: 458.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאוריה ופרקטיקה של רפואה בעת עליית המדע החדש.

5,549 מילים ,6 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

ראיית העולם ששלטה באירופה של סוף המאה ה-16 כללה צירוף של כוחות טבעיים ועל-טבעיים הפועלים ביקום, ומשפיעים במשולב על האדם - הנמצא בנקודה המיוחדת של החיבור בינהם. האמונה הרווחת היתה כי האדם נדון להתמודד עם צרות שונות, שאת הגורמים להן יש לנסות ולהבין בכדי לשפר את מצבו. הפרעות הנפש השונות היו מאותן צרות, ובין הגורמים להן - טבעיים ועל-טבעיים - נמנו עונש על חטאים דתיים, התנכלות של מיני שדים, לחץ נפשי, השפעתם של ארועים אסטרולוגיים, שינויים באקלים הגוף ומחלות גופניות. התקופה שבישרה את עליית המדע החדש אופיינה גם בהתעניינות גוברת בשיגעון, בהתאבדות, במחלות הנפש ובדיכאון, והעיסוק בהבנת הגורמים להפרעות אלו ובמציאת טיפול אפקטיבי היה לכן בעל משמעות מיוחדת. בתוך כך, התקיימו זו בצד זו מגוון תיאוריות פילוסופיות, תיאולוגיות, ופיזיולוגיות - חדשות וישנות - שניסו להתמודד על מקומן בעולם משתנה והכתיבו שימוש בפרקטיקות ריפוי מגוונות. מרבית האוכלוסיה לא ראתה סתירה בעיסוק המקביל בשיטות השונות ולכן הציפייה הטבעית היתה דווקא לטיפול המערב צד רפואי, כישופי ודתי - בין אם בפניה משולבת למספר מטפלים או במרפאתו של מטפל בודד 'רב-תחומי'. אחד מאלו האחרונים היה סר ריצ'ארד נפייר - כומר אנגליקני שעזב את משרתו הציבורית והקים מרפאה משגשגת לטיפול בחולי נפש.
במשך כ-40 שנה, עסק נפייר בפרקטיקה מגוונת להדהים של טיפול בהפרעות נפשיות ובשגעון. בתחילת המאה ה17 -, ובמידה מסויימת גם במאה השנים שלאחר מכן, נחשבו מרפאים עממיים כנפייר לאפקטיביים יותר מאשר הרפואה והפסיכולוגיה החדשה והמתפתחת ומשכו אליהם רבבות מטופלים שחיפשו בכל דרך אפשרית מזור למחלתם שלהם או של בני משפחתם.
מצוקתם של הסובלים והצורך הגובר במציאת שיטות אפקטיביות לאבחון וריפוי הכתיבו שימוש בכל התיאוריות ושיטות הטיפול הרפואיות שעשויות היו להועיל. עם זאת, הרושם הוא שהשילוב בין השיטות המסורתיות למדע החדש, לא נבע רק מהיותו של מקצוע רפואת הנפש בחיתוליו ומרצונם העז של העוסקים בו להציע טיפולים יעילים, אלא גם מאמונה אמיתית וכנה באפשרות לשלב ללא סתירה בין כישוף, דת ומדע.

תוכן העניינים:
הקדמה
רקע תקופתי
תיאוריה ופרקטיקה בריפוי מחלות נפש
סר ריצ'ארד נפייר - מרפא משוגעים
שימוש בקמעות
סיכום
ביבליוגרפיה
נספח א' - תצלומים של קמעות ממתכת מהמאה ה-17

מקורות:

Copenhaver, B.P., "Hermetica - The Greek Corpus Hermeticum and the Latin Asclepius in a new English translation, with notes and introduction", Cambridge University Press, 1992.
Debus, A.G., "Paracelsus and the Medical Revolution of the Renaissance", April 1998. Retrieved January 14, 2002 from the World Wide Web:http://www.nlm.nih.gov/exhibition/paracelsus/paracelsus_2.html
MacDonald, M., "Mystical Bedlam - Madness, Anxiety, and Healing in Seventeenth-Century England", Cambridge University Press, 1981.
Szasz, T.S., "The Manufacture of Madness", Routledge Kegan Paul, 1971.
Manuscripts of Richard Napier, 421 fol. 166, 171, 171v. Taken from the Ashmole Manuscripts, Bodelian Library (Oxford).

תגים:

כישוף · מדע · רנסאנס · רפואה · שיגעון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הטיפול בשיגעון בתקופת הרנסאנס", סמינריון אודות "הטיפול בשיגעון בתקופת הרנסאנס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.