היישום אינו מחובר לאינטרנט

עליונות הדת היהודית בקוסמוס האלוהי

עבודה מס' 060818

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה זו עוסקת ב"כוכב הגאולה" לרוזנצווייג, ובהעדפתו של רוזנצווייג את הדת היהודית על פני הדתות האחרות.

4,942 מילים ,11 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

העבודה תעסוק בספר הראשון של "כוכב הגאולה", העוסק באלוהים והווייתו. העיסוק באלוהים והווייתו נוגע לא רק לעצם ההוויה האוניברסלית של אלוהים, אלא גם לקירבתו לעמים השונים ולדתות השונות על פני כדור הארץ.

ראשיתו של הכוכב הינה במידה רבה מהותו, כפי שמסביר זאת שוורץ (תש"ל: 21) כי "'כוכב הגאולה' אינו בעצם פילוסופיה של הדת אלא פילוסופיה של 'ההתגלות', שמתפרשת אצל רוזנצווייג כ'שיטה' של פילוסופיה". אותה התגלות דנה בהתגלות וברמת הקירבה של האל לעם מסוים ולכך מתייחס רוזנצווייג במושג 'האב', כאשר האב, הלא הוא האל, לשיטתו של רוזנצווייג מגיע אל הנצרות דרך בנו ואילו ישראל כבר מצויים בחלקו של האב ולפיכך קירבתם רבה יותר ובכך עדיפה היהדות.
העיסוק בדת העדיפה עומד במרכז סיפרו הראשון של רוזנצווייג בכוכב הגאולה, כאשר הוא מתייחס גם לאלים ולמושג האלוהות בדתות העתיקות המערביות והמזרחיות. לטענתו של רוזנצווייג עדיפים האלים היווניים המשדרים חיות ודינמיקה על פני האלים המזרחיים בדתות הודו וסין המשדרים חידלון.

בעבודתי ארצה לטעון, כי העדפתו של רוזנצווייג את הדת היוונית על פני דתות המזרח מהווה חיזוק להעדפתו של הדת היהודית בכלל, גם כנגד הנצרות וזאת על רקע התלבטויותיו בעת שכמעט והתנצר.
רעיונותיו של רוזנצווייג שואפים לדרך של אחדות 'קוסמית' אשר מסומלת לדעתו דווקא בתפיסה היהודית, אך אחדות זו נמצאת בחלקים קטנים גם בדתות אחרות, אלא שאותם דתות חסרות את השלמות שיש לדת היהודית.

לתמיכה בטענתי זו אנתח את הטקסט בסיפרו הראשון של רוזנצווייג, העוסק במטאפיסיקה ובאחדות האל ובהמשך אביא את התייחסות הפרשנים השונים לגישותיו ולכלל מושג ההתגלות כפי שבא לידי ביטוי ביהדות ובנצרות. לצורך כך אתייחס גם לרקע הביוגרפי של רוזנצווייג, מכיוון שרקע זה היווה את התשתית להתלבטות שלו בין הנצרות ליהדות, אשר כפי שציינתי כבר הכריע לטובת היהדות ולא זו בלבד שהכריע לטובת היהדות, אלא שגם סירב להוציא את סיפרו בהוצאה נוצרית, מכיוון שראה במכלול התפיסה היהודית מכלול אחד אשר אין לערב אותו עם גישות אחרות ולתת להן לגיטימציה אשר עלולה לערער את תפיסתו בעליונות הדת היהודית.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון: חלק ראשון ספר ראשון - אלוהים והוייתו ומטפיזיקה ניתוח הטקסט
פרק שני: הרקע להתלבטותו של פרנץ רוזנצווייג בין יהדות לנצרות ותפיסתו
הפילוסופית
פרק שלישי: העדפתו של רוזנצווייג את היהדות על הנצרות
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ביאליק, ח.נ., (תש"כ), כל כתבי חיים נחמן ביאליק, הוצאת דביר, תל-אביב.
גורדון, י.ל., (תשט"ז), כל כתבי יהודה לייב גורדון, הוצאת דביר, תל-אביב.
לוי, ז., "פרנץ רוזנצווייג ויחסו ליהדות, ומקומה של ארץ-ישראל במשנתו", דעת 6, תשמ"א, ע"מ 85-93.
לוינס, ע., "פרנץ רוזנצווייג - דגם של מחשבה יהודית מודרנית", דעת 6, תשמ"א, ע"מ 59-69.
עמיר, י., "ההיבט היהודי-הסגולי בהגותו של פרנץ רוזנצווייג", דעת 6, תשמ"א, ע"מ 89-102.
עמיר, י., "כוכב הגאולה בין יהדות לנצרות", דעת 29, תשנ"ב, ע"מ 107-130.
קלצ'קין, י., (1923), הרמן כהן, ספרי-רמון, ברלין-לונדון.
רוזנצווייג, פ., (1970), כוכב הגאולה, מוסד ביאליק ומכון ליאו בק, ירושלים.
שביד, א., "הפילוסופיה הדתית של פרנץ רוזנצווייג מול אתגר החילוניות", דעת 6, תשמ"א, ע"מ 111-124.
שוהם, ש.ג., (1980), גאולה דרך הביבים, צ'ריקובר, תל-אביב.
Horwitz, R., "Franz Rosenzweig - On Jewish Education", The Journal of Jewish Thought and Philosophy, Vol. 2, pp. 201-218.
Galli, B., "Rosenzweig Speaking of Meeting and Monotheism in Biblical Anthropomorphisms", The Journal of Jewish Thought and Philosophy, Vol. 2, p. 219-243.

תגים:

אחדות · אלוהים · האל · יהדות · מטאפיסיקה · נצרות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עליונות הדת היהודית בקוסמוס האלוהי", סמינריון אודות "עליונות הדת היהודית בקוסמוס האלוהי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.