היישום אינו מחובר לאינטרנט

ציונות מול פוסט-ציונות

עבודה מס' 060427

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אידיאולוגיה או מתודולוגיה? : העלאת הטענה כי ויכוח זה אינו שונה מויכוחי העבר, שכן במהותו הנו אידיאולוגי ולאו דווקא מתודולוגי.

7,790 מילים ,11 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות קם ועלה ויכוח היסטוריוגרפי אשר חרג אף מעבר לגבולות האקדמיה. אסכולה המורכבת מהיסטוריונים, אנשי מדע המדינה וסוציולוגיה קראו תגר לתפיסה ההיסטוריוגרפית הרשמית, התפיסה הציונית, אשר רווחה ועדין רווחת בקרב רוב החוקרים, ומעבר לכך בקרב רוב רובו של הציבור היהודי בארץ. הדיון נסב על אירועים שונים בהיסטוריה של הציונות, לפני, בזמן ואחרי קום מדינת ישראל, אשר המכנה המשותף שלהם הוא אוזלת ידה של ההנהגה הציונית במקרה הטוב וחטאים ופשעים שזו ביצעה ביודעין במקרה הרע. הויכוח נסב על אירועים שונים וביניהם: יחסה של הציונות לשואה תוך התמקדות בחוסר רצון, אף יותר מחוסר יכולת, של ההנהגה הציונית בהושטת סיוע וכן יחסה אל פליטי השואה לאחר מכן; יחסה לעלייה מארצות ערב ואפריקה; ניפוצם של מיתוסים שונים בנוגע למלחמת העצמאות דוגמת 'מעטים מול רבים', 'העולם כולו נגדנו' ומעל לכל אלו, הוכחות שונות לכך שההנהגה הציונית עוד טרם מלחמה עסקה רבות ברעיון הטרנספר לערביי ישראל, רעיון שיושם בחלקו, אם בעידוד ואם בהסכמה שבשתיקה של המנהיגות, במלחמת 1948. בנושא האחרון אעסוק להלן בחלקה האחרון של העבודה. עוד קודם לכן אדון במשמעותה של הכתיבה ההיסטורית המודרנית ובהתפתחותה לאורך המאה ה20. לאחר מכן אעבור מדיון תיאורטי זה אל שתי דוגמאות לויכוחים והשגות היסטוריוגרפיות בהיסטוריה היהודית בעבר, זאת בכדי למקם את הויכוח הנוכחי
בהקשר מסוים. טענתי היא כי ויכוח זה אינו שונה מויכוחי העבר, שכן במהותו הנו אידיאולוגי ולאו דווקא מתודולוגי. זהו דיון היסטוריוגרפי אשר שורשיו מצויים לאו דווקא בהקשרים אקדמאים אלא נובעים משינויים חברתיים, שינויים שאירעו בעבר ומן הסתם יישנו גם בעתיד. רוצה לומר, לא מהפכה ולא "היסטוריה חדשה". נכון יותר לומר - יומרה חדשה.

תוכן העניינים:
מבוא
מ"היסטוריה ישנה" ל"היסטוריה חדשה"
ההיסטוריון החדש
על הדיון ההיסטוריוגרפי
ה'ציונים' אל מול ה'פוסט ציונים'
בעיית הפליטים בראי הפוסט-ציוני
בעיית הפליטים בראי הציוני
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

יובל, ישראל יעקב. 1993. "הנקם הקללה הדם והעלילה", ציון נ"ח, ע"מ 33-90.
כדורי, אלי. 1982. "היסטוריוגרפיה והעתיד", זמנים 10, ע"מ 16-23.
ליפשיץ, יעקב הלוי. 1924. זכרון יעקב, כרך א', פראנקפורט: דפוס דוד דראללער.
מוריס, בני.1991. לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים 1947-1949, תל אביב: עם עובד.
נורה פייר. 1993. "בין זיכרון להיסטוריה - על הבעיה של המקום", זמנים 45, ע"מ 4-19.
סירקין, מרי. 1970. הפליטים הערבים, ירושלים: משרד ראש הממשלה.
פיינר, שמואל. השכלה והיסטוריה, ירושלים: מרכז זלמן שזר.
פפה, אילן. 1993. "ההיסטוריה החדשה של מלחמת 1948", תיאוריה וביקורת 3, ע"מ 99- 114.
קארש, אפרים. 1999. פיברוק ההיסטוריה הישראלית, תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
שלום, גרשום. 1976. דברים בגו, תל אביב: עם עובד.
שפירא, אניטה. 1997. יהודים חדשים יהודים ישנים, תל אביב: עם עובד.

תגים:

אידיאולוגיה · ידע · מודרניזם · מתודולוגיה · עוצמה · פוסט · ציונות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ציונות מול פוסט-ציונות", סמינריון אודות "ציונות מול פוסט-ציונות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.