היישום אינו מחובר לאינטרנט

השכפול הגנטי (שיבוט) בראי היהדות על זרמיה השונים

עבודה מס' 060314

מחיר: 253.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת התפיסה היהודית בשאלת השיבוט.

5,473 מילים ,12 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

ב- 5 ביולי 1996 נולדה דולי. הולדת הכבשה הראשונה אשר נוצרה בתהליך שכפול גנטי (הוא תהליך השיבוט) הביאה לפריצת דרך מדעית אך העלתה שאלות אתיות ומוסריות עמוקות.
קולאטה (קולאטה, 13 1998,) טוענת כי עד להולדת דולי היה השיבוט נחלתו הבלעדית של המדע הבדיוני. האפשרות לשכפול גנטי הועלתה לפני כעשרות שנים אך היא נדחקה לשולי המדע.
אין ספק כי זהו הישג משמעותי וחשוב, יש המשווים אותו לגילוי האטום או פריצת מחסום הקול.
ההצלחה בשיבוט כבשה יצרה את האפשרות התיאורטית ליצירת אדם בטכניקת השכפול הגנטי, ואפשרות זו עוררה סערה בקהליה המדעית. בכל רחבי העולם מתדיינים מדענים, פילוסופיים, פסיכולוגיים ותיאולוגים בשאלות הנובעות מהיכולת של המדע ליצור אדם משובט. מדינות רבות אף מצאו לנכון לחוקק חוקים הנוגעים לאפשרות המחקר, הניסוי ויצירת שיבוטים אנושיים.
ההגות היהודית על כל זרמיה, רואה חשיבות בדיון בסוגייה זו ולכן מצאה לנכון לקחת חלק בפולמוס אודות השיבוט. רבנים, רופאים ותיאולוגיים נתנו את דעתם להיבטים המוסריים וההלכתיים הנובעים מטכניקה זו. כל הכותבים מציינים כי תפקידה של הדת לתת מענה מהיר ואקטואלי לאפשרות השיבוט גם אם זו לא נעשית כיום בפועל.
מטרת עבודה זו הנה לעמוד על התפיסה היהודית בשאלת השיבוט. האם היהדות מחייבת או שוללת את טכניקת השכפול הגנטי של בני אדם כטכניקת רבייה לגיטימית? מהן השאלות האתיות - הלכתיות אשר נובעות מטכניקת השיבוט, ומהם ההבדלים, אם קיימים, בגישת הזרמים השונים ביהדות בהתייחסם לסוגיית השיבוט האנושי?
על מנת לדון בשאלות אלו תתייחס עבודה זו לשלושת הזרמים העיקריים בדת היהודית, היהדות האורתודוקסית וההלכה, היהדות הקונסרבטיבית והתנועה היהודית הרפורמית.
העבודה תכלול פרק רקע המתייחס לטכניקת השכפול הגנטי, יתרונות השיטה מול חסרונותיה ותאור פריצת הדרך המדעית ויצירת הכבשה דולי.
פרקי הדיון בשאלת השיבוט יתייחסו לארבע שאלות מוסריות - הלכתיות כפי שהוצגו על ידי שלושת הזרמים:
הפרק הראשון יעסוק בשאלת המדע וההלכה בשאלת השיבוט, שאלה זו מתייחסת לסוגיית הניסויים המדעיים ואחריות היוצר על יצירתו.
הפרק השני יבחן את סוגיית השיבוט, חוקי הטבע והבריאה. הצגת עמדת הזרמים השונים על פי תפיסת עולמם בהקשר לאפשרות התערבות האדם בבריאה ובטבע.
הפרק השלישי יעלה את שאלת היות המשובט בעל נשמה. שאלה זו הובילה את ההוגים היהודיים לדון בשאלות כגון מתי נכנסת הנשמה לגוף, ומה יעלה בגורל הייחודיות והכבוד העצמי האנושי.
הסוגיה ההלכתית הרביעית תדון במקום ומעמד המשפחה לאור אפשרות השכפול הגנטי. שאלה זו תתייחס לשאלת האבהות, מקום התא המשפחתי ועתיד הזוגיות בעולם בו ניתן ליצור ילד ללא שותפות בין גבר לאישה.
לסיכום תביא עבודה זו את מסקנות שלושת הזרמים ביהדות באשר לשיבוט, לאור השאלות האתיות - הלכתיות אשר נדונו בפרקי הדיון. בעבודה אתייחס לשאלה האם היהדות מתירה שימוש בטכניקת השיבוט, האם קיימים הבדלים בין הזרמים, ואם קיים היתר לביצוע שיבוט באילו תנאים הוא מתאפשר.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 - רקע - השכפול הגנטי
פרק 2 - מדע והלכה בשאלת השיבוט
פרק 3 - השיבוט, חוקי הטבע והבריאה
פרק 4 - האם המשובט בעל נשמה?
פרק 5 - מעמד המשפחה והשכפול הגנטי
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אריאל, יעקב, (1998), "השיבוט וההלכה"; "שנה בשנה: ספר השנה להלכה, למחשבת ישראל ולבעיות יהדות": ע"מ 211 - 218.
כשר, אסא, (1997), "הרצאה על שיבוט מטען גנטי אנושי"; "יום עיון בנושא השכפול הגנטי": ע"מ 1 - 4.
שטיינברג, אברהם, (1997), "בעקבות הכבשה דולי"; "בריאות על בוריה". 56: ע"מ 32 - 36.
שילת, יצחק, (1997/1998), "שכפול גנטי לאור ההלכה"; "תחומין". 18: ע"מ 137 - 149.
שילת, יצחק, (1998), "שכפול גנטי ובחירה חופשית"; "אסי"א". ט"ז: 6 - 8.
שפרן, יגאל, (1997/1998), "השיבוט הגנטי לאור ההלכה"; "תחומין". 18: 150 - 160.
קואלטה, ג'ינה, (1998). שכפול גנטי, פריצת הדרך המדעית, ההיבטים האנושיים והאתיים. תל אביב: מטר. 12 - 50.
Cohen. R. Jonathan, (1998), "In God's Garden: Creation and Cloning." "The Journal of Progessive Judaism". no. 10 May: pp. 46 - 62.
Jacob, Walter, (1987), "Contemporary American Reform Responsa". "Central Conference of American Rabbis". February: pp. 32 - 34.
Knobel, Peter, (1998), "Cloning is Permitted". "Manna, The Voice of Modern Judaism". no. 59, spring: pp. 10 - 12.
National Bioathics Advisory Commission. (1998). Chapter three: pp. 39 - 61. http://bioethics.gov/pubs/
דהן, ניסים, (1998), דיון בהצעת חוק איסור התערבות גנטית, http://www.knesset.gov.il/index.html

תגים:

ביואתיקה · בריאות · גנטי · יהדות · מדיניות · רפורמים · שיבוט · שכפול

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השכפול הגנטי (שיבוט) בראי היהדות על זרמיה השונים", סמינריון אודות "השכפול הגנטי (שיבוט) בראי היהדות על זרמיה השונים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.