היישום אינו מחובר לאינטרנט

ישראל-ארה"ב יחסים מיוחדים - המשך הסטטוס קוו לאחר המלחמה הקרה

עבודה מס' 060221

מחיר: 126.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסי שתי המדינות ינותחו במסגרת עקרונות היסוד של המערכת הבינלאומית.

6,297 מילים ,14 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

מאז 1975 קיבלה ישראל מארצות הברית סיוע המסתכם ביותר ממאה מיליארד דולר. כיום מקבלת ממשלת ישראל 2 מיליארד דולר בשנה כסיוע צבאי קבוע - סכום האמור לגדול ב-50 מליון דולר בשנה במשך שבע שנים ולהגיע עד 2.4 מיליארד דולר.
כן מקבלת ישראל יותר ממיליארד דולר כסיוע כלכלי מיוחד. מזכר ההבנה בין ארה"ב לישראל שנחתם השנה (2001), ממסד העברות כספיות חד-צדדיות לישראל לשמונה השנים הבאות. התלות הצבאית והכלכלית בין ישראל לבין ארה"ב ברורה; ישראל מתבססת בעיקר על ארה"ב בהספקת הנשק ואם יופסקו ההעברות הכספיות והמענקים החד-צדדיים, השקל יקרוס, או שבנק ישראל ייאלץ להעלות את שערי הריבית כדי לתמוך בשקל ויבלום בכך את הפעילות הכלכלית (המכון לחקר אסטרטגיה, 2001). התנאים הנלווים לסיוע מגבירים את תלותה של ישראל, כך
למשל, ישראל חייבת להוציא %75 מסכום הסיוע על נשק אמריקאי והיא אינה יכולה למכור נשק המתחרה ביצרנים אמריקניים.
עד סוף שנות ה-80 מדיניות הסיוע האמריקאית לישראל, הוסברה בין היתר ע"י הצורך להחליש את ברה"מ. סוף המלחמה הקרה, קץ העידן הבין - גושי והשלכות מלחמת המפרץ השפיעו מחדש על המניעים של ארה"ב. עם זאת, הסטטוס-קוו בסיוע הכלכלי-צבאי לישראל המשיך כאשר ההשפעה של ארה"ב על מדיניותה ותהליכיה
הפוליטיים הפנימיים של ישראל היא מועטה ביותר.
מטרתה של עבודה זו היא לבחון את מניעיה של ארה"ב להמשך הסטטוס-קוו גם לאחר המלחמה הקרה ולהסביר את הפרדוקס בו ארה"ב נותנת סיוע צבאי וכלכלי משמעותי ומקבלת שליטה והשפעה פוליטית נמוכה ומוגבלת יחסית על ישראל.
יחסי שתי המדינות ינותחו במסגרת עקרונות היסוד של המערכת הבינלאומית: האנרכיה שבבסיסה, עקרון התלות ההדדית המרסן אותה, היחס בין מבנה המערכת, התהליכים המתרחשים וכללי המשחק הקובעים את תפקודה של כלל המערכת.
על מנת להסביר את הפרדוקס, נבחן את העוצמה במונחים של יחסי פטרון- קליינט ונזהה את הגורמים הרגיונליים והגלובליים המשפיעים על מאמציו של הפטרון (ארה"ב) לשלוט על הפוליטיקה והמדיניות של הקליינט (ישראל). יינתן רקע על יחסי שתי המדינות, על מנת להבין את כיצד קיבלה ישראל את מקומה המיוחד במדיניותה של ארה"ב וכיצד הפכו היחסים לכאלו, המוגדרים כמיוחדים.
כמו כן, ינותחו המחלוקות בין ישראל לארה"ב והנסיבות האזוריות והגלובליות שקבעו את האינטרסים של ארה"ב בתקופת המלחמה הקרה ולאחריה והותירו את עוצמתה של ארה"ב על ישראל מוגבלת.
יש לציין כי העבודה מתמקדת בתקופה שלפני פריצת מאורעות אוקטובר 2000 ששינו את הנסיבות באזור.

תוכן העניינים:
מבוא
דיון
א. ישראל וארה"ב בזמן המלחמה הקרה
התגבשות מעמדה של ישראל במדיניות ארה"ב - רקע
מחלוקות בין ישראל לארה"ב
האינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון
סייגים לפוטנציאל העוצמה של ארה"ב על ישראל

ב. ישראל וארה"ב לאחר המלחמה הקרה:
תמורות ומחלוקות ביחסי ישראל-ארה"ב
האינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון
שילובה של ישראל באינטרסים האמריקאיים והסייגים לעוצמתה של ארה"ב עליה

ג. מסקנות ומבט לעתיד

ד. ביבליוגרפיה

מקורות:

בר-סימן -טוב, י. ישראל-ארצות הברית: יחסים מיוחדים (1998-1948) מתוך יחסי החוץ של ישראל דברים בכנס: "50 שנות מדיניות חוץ ישראלית", עורך: חיים אופז ירושליים.דפוס העיר העתיקה בע"מ: ירושליים, 1999.
בנצור, א. הגלוי והסמוי במדיניות ארה"ב במזרח התיכון, מתוך יחסי ישראל, ארה"ב והיהדות האמריקנית בעת משבר. מרכז בר-אילן למחקרים אסטרטגיים בשיתוף עם המכללה הבין זרועית לפיקוד ולמטה, 1992.
גלבוע, א. ארצות הברית- ישראל תשתית היחסים המיוחדים, ת"א: משהב"ט ההוצאה לאור, 1993.
נחמיאס, נ (עורכת). מקראה לקורס ארגונים בינלאומיים וחומר הקורס בנושא. אוניברסיטת חיפה החוג למדעי המדינה . סמסטר ב' שנה"ל תשס"א 2001.
רבינוביץ, א. ישראל-ארצות הברית: יחסים מיוחדים (1998-1948), מתוך יחסי החוץ של ישראל דברים בכנס: "50 שנות מדיניות חוץ ישראלית", עורך: חיים אופז. ירושליים: דפוס העיר העתיקה בע"מ, 1999.
שטיינברג, ג. הדינמיקה בין קשרים פוליטיים לאסטרטגיים. מתוך יחסי ישראל, ארה"ב והיהדות האמריקנית בעת משבר. מרכז בר-אילן למחקרים אסטרטגיים בשיתוף עם המכללה הבין זרועית לפיקוד ולמטה, 1992 .
Laufer, L.Y. U.S Aid to Israel Problems and Perspectives . Policy oriented Publications #7. The Hebrew University of Jerusalem The Leonard Davis Institute for International Relations, May 1983
Levin, Y. American Aid to the Middle East: A Tragedy of Good Intentons. Institute for Strategy Research, 2001.
Clawson, P. Danon G.Z. Dollars and Diplomacy the Impact of U.S Economic Initiative on Arab-Israeli Negotiations. Washington Institute for near east policy Policy Paoer no.49, 1999.
Lawrence,E. (chairman). Building for Peace. An American Strategy for the Middle
East. The Washington Institutes Presidential Study Group: Washington, 1988.
Nachmias, Nitza. Transfer of Arms, Leverage and Peace in the Middle East . westport, Connecticut: Greenwood Press,1988.
Sheffer, G. U.S- Israeli Relations At the Crossroads. Frank Cass London, 1997.
Feldman, S. The Future of U.S-Israeli Strategic Cooperation. The Washington Institute For Near East Policy, 1996.

תגים:

מלחמה · קרה · סיוע · כלכלי · אמריקאי · חוץ · ישראל · מזרח · תיכון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ישראל-ארה"ב יחסים מיוחדים - המשך הסטטוס קוו לאחר המלחמה הקרה", סמינריון אודות "ישראל-ארה"ב יחסים מיוחדים - המשך הסטטוס קוו לאחר המלחמה הקרה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.