היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקהילה היהודית בלודז' בין שתי מלחמות עולם

עבודה מס' 060166

מחיר: 132.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההיבטים השונים של חיי היהודים בעיירה בתקופה זו (כלכלה, קהילה, פוליטיקה וחינוך).

6,802 מילים ,6 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

כתולדות העיר לודז' כן תולדות תושביה היהודים, הקשורים בבניינה של עיר התעשייה מראשיתה, והשתתפו בפיתוחה בכל מאודם ובכל הונם. לא ידוע מתי באו היהודים הראשונים ללודז'. האופה דניאל היה היהודי הראשון בעל בית בלודז'. עד המאה ה-19 הייתה יישוב קטן, ובשנת 1827 ישבו בה 2800, נפש, בהם 400 יהודים.
מאז גדלה במהירות רבה מאד עם התפתחות תעשייתה, בייחוד תעשיית הטכסטיל, ועמה גדלה גם הקהילה היהודית, עד שלודז' - "מנצ'סטר של פולין", הייתה לעיר השנייה בגודלה בפולין, אחרי ורשה, והקהילה היהודית - לשנייה בגודלה, אחרי ורשה. בשנת 1857 כבר ישבו בלודז' כ- 25,000 נפש, בהם 2,900 יהודים. בסוף המאה ה-19 ישבו בה כ- 300,000 נפש, בהם כ- 100,000 יהודים, כ- 100,000 פולנים וכ- 100,000 גרמנים. השלטונות הפולנים הטילו גזירות שונות כדי להקשות על בואם של היהודים, וגם הגרמנים פעלו נגד כניסתם. למרות כל ההגבלות התגברו היהודים על הגזירות ובאו לעיר. הראשונים שהגיעו היו בעיקר סוחרים, רוכלים ובעלי מלאכה.
לאט לאט קמה שם תעשייה לאריגה ולחוטים, שהתרכזה בתוך דירות מגורים קטנות וצפופות. מתוך התעשייה הקטנה קמו כמה בעלי יוזמה, גרמנים וגם יהודים, שהקימו מפעלי טכסטיל גדולים אשר העסיקו אלפי פועלים. יותר מ 50% - מיהודי לודז' התפרנסו מהתעשייה. התפתח פרולטריון יהודי, והוא תרם רבות לצביונה המיוחד של
הקהילה היהודית.
לודז' הייתה מרכז חשוב של תרבות יהודית. בעיר נבנתה רשת בתי ספר יהודיים, ובכלל זה שלוש גימנסיות עבריות, ישיבות, ספריות (הגדולות ביניהן על שם בורוכוב), תיאטרונים יהודיים ומועדוני ספורט. פעלו בה אנשי רוח דגולים ובהם המשוררים והסופרים יצחק קצנלסון ודוד פרישמן; הציירים ארתור שיק, ויעקב ינקל אדלר.
בקרב יהודי לודז' התנהלה פעילות פוליטית וציבורית ערה ביותר. היהודים התחלקו לכמה מחנות: חלק גדול מהם היו חסידים. אלה השתייכו רובם לאגודת ישראל, שהתארגנה בפולין לאחר מלחמת העולם הראשונה. היו גם התארגנויות שונות של התנועה הציונית, כגון "ציונים כלליים", "מזרחי" ו"רביזיוניסטים". היו גם שתי תנועות פועלים שקמו על רקע המצב הכלכלי: ה"בונד" ו"פועלי ציון" ואף היו קיימות התארגנויות קומוניסטיות. כן היו גם מתבוללים, שרצו לשנות את דרכי חייהם ולחקות את הרחוב הפולני או הגרמני.
חשיבות מיוחדת הייתה לפעילות בשטח הסולידריות החברתית: הקמת בתי חולים, בתי יתומים, מוסדות שיקום לנכים, עזרה לאלמנות ולעניים, הלוואות ללא ריבית, תמיכה כספית, חלוקת ארוחות חינם, חלוקת תרופות, מימון בתי הבראה למחלימים, דיור למחוסרי קורת גג, חלוקת פחם להסקה בימי החורף הקשים וכו'.

תוכן עניינים
מבוא
פרק א': חיי הכלכלה
פרק ב': חיי הקהילה
פרק ג': המפלגות והחיים הפוליטיים
פרק ד': חיי החינוך והתרבות
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

מקורות:

אהרון זאב אשכלי, קהילת לודז' - תולדות עיר ואם בישראל, ספרית קו לקו, ירושלים תש"ח
חיים יהודה ירון, תולדות משפחת גרוסמן מלודז', פולין, דפוס בן צבי, ירושלים תשנ"ד
יעקב צור, התפוצה: מזרח אירופה, הוצאת כתר 1976

תגים:

התפוצות · יהדות · יהודית · לודז · פולין · קהילה · שואה · תפוצות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקהילה היהודית בלודז' בין שתי מלחמות עולם", סמינריון אודות "הקהילה היהודית בלודז' בין שתי מלחמות עולם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.