היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין חרדת בחינות והישגים לימודיים

עבודה מס' 060031

מחיר: 324.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר כמותי שנערך באמצעות שאלונים.

22,344 מילים ,14 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

החברה בה אנו חיים היא חברה הישגית ותחרותית מטבעה. דבר זה יוצר את אחת התופעות הנפוצות ביותר בקרב ילדים ומבוגרים כאחד הנקראת :"חרדת בחינות". מצב מבחן גורם סבל רב לחווים אותו וניתן לומר כי הוא אחד המצבים המלחיצים ביותר בחברה המודרנית, שכן גורלו של הפרט מוכרע במקרים רבים על-פי הצלחתו במבחן. (יערי, 1991).
הואיל ואני מהווה חלק מן המערכת החינוכית, ואני מודעת ללחצים המופעלים על התלמיד כאשר נדרש ממנו להפגין את ידיעותיו במבחן , בחרתי בנושא : "הקשר ביו חרדת בחינות להישגיים לימודיים".

השערות המחקר
1. חרדת בחינות גורמת להבדל בין התרשמות המורה מביצועים לימודיים של התלמיד שאינם מבחנים , לבין ממוצע ציוני מבחניו.
2. כחמישית מן התלמידים יצביעו על חרדת בחינות.
3. בנות חרדות מבחינות יותר מאשר בנים חרדים מבחינות.
4. ילדים בעלי חרדות מבחינות יעדיפו לקבל ציון על פי עבודה ולא על פי מבחן .

משתני המחקר
א. בלתי תלויים : 1. מין: בן \ בת 2. החרדה במבחן, כפי שתבדק על פי שאלון לבדיקת חרדת בחינות, (זיידר ונבו, 1993)
ב. תלויים : 1. החרדה במבחן 2. העדפה של עבודה \ מבחן , כפי שתיבדק על פי התשובה לשאלה :
"אילו הייתה לך אפשרות לבחור בין מבחן לעבודה , במה היית בוחר ?".
3. הערכת התלמיד
א. על פי התרשמות המורה מביצועים לימודיים שאינם מבחנים , כפי שתיבדק על פי הקריטריונים המקובלים במערכת החינוך : השתתפות , הכנת שיעורים , עבודות הגשה והכנת דגמים.
ב. על פי ממוצע ציוני המבחנים.
מקצוע המתמטיקה נבחר לשמש דגם להערכת התלמיד על פי משתנים א ו- ב , הואיל ועל - פי מחקרים רבים כגון 1977) FRIEZE & BAR TAL) , בנושא של חרדת מבחנים ניתן לאתר חרדה בעיקר במקצוע המתמטיקה .

שיטת המחקר מוצגת כלהלן :
1. אוכלוסיית המחקר - האוכלוסייה כללה 202 תלמידים מכיתות ה' - ו' משני בתי ספר יסודיים בדרום הארץ . בתי הספר נבחרו באופן אקראי .
2. כלי המחקר - א. שאלון לתלמיד שכלל בתוכו 43 היגדים ובדק את ארבעת המאפיינים המבטאים
חרדת בחינות . לכל תופעה של חרדת בחינות חוברו מספר קביעות, לדוגמה:
- אני מרגיש יובש בפה וחום בפנים
- אני מזיע יותר מן הרגיל
לכל קביעה בשאלון , הנשאל עונה כך שהוא בוחר באחת מ 4 - אפשרויות נתונות : מ-1 שפירושו "כמעט אף פעם לא" ועד 4 - שפירושו " כמעט תמיד", כך שלכל תשובה ישנו ערך מספרי לפי תשובת הנבדק. השאלון בנוי כך שתשובות 3 ו-4 מצביעות על רמת חרדה גבוהה ועל כן אם התלמיד יבחר מספר פעמים גדול (מעל ל-20) בתשובות אלו , אזי הוא חרד מבחינות. השאלון בנוי משאלות סגורות, למעט שאלה פתוחה בה התלמידים מתבקשים לציין מה היו מעדיפים כאמצעי הערכה : עבודה או מבחן.
ב. שאלון למורה - המחנכות נתבקשו להעריך כל תלמיד על פי טיב ביצועיו (במתמטיקה) שאינם מבחנים, בהתאם ל-4 קריטריונים המקובלים במערכת - החינוך: השתתפות , הכנת שיעורים, עבודות הגשה, הכנת דגמים . המחנכת מדרגת את התוצאות כלהלן: 1 - נמוך, 2 - בינוני, 3 - גבוה.
ג. דף איסוף נתונים למחנכת - המחנכות נתבקשו לדווח על ממוצע ציוני התלמידים (במתמטיקה) על פי מבחנים . הציונים דורגו בהתאם לדירוג המקובל במערכת החינוך : 1 - נמוך (0-55), 2 - בינוני (56-75), 3 - גבוה (76-100) .
(דוגמא לטפסים, ראה בנספחים).

ההליך המחקרי
השאלון הועבר במהלך יום - הלימודים . במהלך מילוי השאלון נכחו מחנכת הכיתה והנבדקים.
הסברתי לתלמידים מהי מטרת המחקר והתחייבתי בפניהם, כי הפרטים האישיים, תשובותיהם או כל פרט אחר יהיו חסויים. לאחר שהמחנכות סיימו לרכז את נתוני שני המשתנים, ממוצע הציונים עבור ביצועים לימודיים שאינם מבחנים וממוצע ציוני המבחנים בדף איסוף הנתונים, התוצאות הועברו אלי.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
השיטה
ממצאים
דיון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

לפי ד"ר יצחק פרידמן (1993) המושג "חרדת מבחן" מתייחס לסוג מסוים של חרדה המופיעה כאשר אדם עומד בפני מצב שבו נתונים להערכה ביצועיו הפיסיים או המנטליים. על פי זיידר מ. ונבו ב. (1993) חרדת בחינות מוגדרת כמצב ריגושי המאופיין בתחושה סובייקטיבית של אי נוחות, חשש ודאגה בהקשר של הערכה ומלווה בהגברת הפעילות של המערכת האוטונומית (דופק מוגבר, הפרשת זעה, רעידת ידיים וכו'). ליברט ומוריס (1967) אבחנו לראשונה, כי עוררות רגשית נתפסת (emotionality) ודאגה קוגניטיבית (worry) הן תגובות בסיסיות לחרדת בחינות.

מקורות:

יערי, א. חרדת בחינות: מהות וטיפול, דיונון ת"א, 1991 .
לילינברג, מ. מהי חרדה. אוניברסיטת ת"א , ת"א, 1986.
משרד החינוך והתרבות , האגודה לקידום החינוך. התמודדות עם חרדת מבחנים, 1990.
נאמן , ר. ללמוד בלי לפחוד (על חרדת בחינות), 1995.
פורטר, ב. ג. וולך, י. ד. ילדים במצבים מתח , החרדה מפני מתימטיקה ומיתוס לגבי מתימטיקה. "אור עם", 1985.
פרידמן, י. יעקב, ב. א. חרדת מבחן :המושג ומדידתו. מכון סאלד , 1997.

תגים:

חרדת בחינות · מחקר אמפירי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין חרדת בחינות והישגים לימודיים", סמינריון אודות "הקשר בין חרדת בחינות והישגים לימודיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.