היישום אינו מחובר לאינטרנט

ציון יום הכיפורים בגן הילדים

עבודה מס' 050928

מחיר: 193.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מאפייני החג השונים ומקורותיהם ותכנית להעברת הנושא בגן הילדים.

5,948 מילים ,6 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

לכל אחד באשר הוא יש ייחוד כלשהו, ערכים שאיתם הוא גדל ומתבסס על פיהם.
כל אדם שייך לעם אשר מאחוריו היסטוריה משלו. זיכרונות, מאורעות, אישים וגיבורים שכולם התגבשו במשך הזמן והפכו לסמלים בחיי העם. הם נשמרו בתודעתו ובאים לידי ביטוי בתאריכים מסוימים, בימי מועד וזיכרון שנקבעו מדור לדור, שנספגו אצל כל אדם מהסביבה בה הוא גדל וממשפחתו. ימי מועד אלה, שמאחוריהם עומדים רגשות של פחד וחרדה או של רצון להודות על מה שיש, כל אלו מתגבשים ומתפתחים לימים שיש בהם משמעות, תוכן ומנהגים.
יום הכיפורים הבא כהמשכו הטבעי של ראש השנה החל בראש חודש תשרי, מופיע לאחר הימים שבין "כסה לעשור", כאשר הירח מכוסה מעיננו, כאשר חלים עשרת ימי תשובה שמסתיימים ביום הכיפורים. ראש השנה במשמעות המאוחרת יותר היה למשמעות רוחנית\נפשית- יום הדין. האווירה היא של חשבון נפש אישי, של בקשת מחילה, טיהור מחטאים, חרדה וחומרה. אווירה שמסתיימת רק לאחר יום כיפור. כבר מראש השנה ניתן להבחין במנהגים וסמלים המסמנים את התחושה הכללית- חרדה ודאגה למה שעלול להתרחש (מאזניים- מדגיש את השיקול והדיון, שופר- שיפור המעשים וכו'). הרצון להיות בסדר, להתפייס, לעשות טוב כדי שיהיה
טוב לפרט ולכלל הם היסוד החברתי של החג ומכאן המשכו ושיאו ביום הכיפורים.
הרצון שיהיה טוב מוביל אותנו לשים לב לערכים שונים שברצוננו להקנות וליחסים שבין אדם לאדם. כדי שיהיה טוב, אדם צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו ועם זולתו, לשקול את מעשיו, לבקש סליחה ומחילה, לגרום לפיוס עם עצמו, זולתו ועם ה'. על כל אדם לבדוק את מעשיו, להתחרט על מעשה רע שעשה בעבר וללכת בדרך הטוב. להתפלל עליו, על קרוביו, על ישראל ועל העולם כולו. מכאן נגיע בעצם ללבו של יום הכיפורים ולמשמעות שאנו רוצים להדגיש בגן- דין וחשבון שאדם נותן לעצמו עם חברו ועם אלוהים (במידה והגן הוא דתי).
עוד לפני שנדון בקבלת החג וכיצד נתכונן אליו, שאלנו את עצמנו מספר שאלות לגבי הנושאים שעליהם ברצוננו לדון. ברור לנו שאם נרצה לעסוק בחשבון נפש שכל אחד נותן לעצמו ובקשת סליחה מהזולת, נעסוק בחברות וניגע בנושאים שונים שבין אדם לחברו וכך נחווה ונכיר מושגים של וידוי, חרטה, סליחה, מחילה, כפרות ופיוס. אך נשאלת השאלה, אם לוקחים בחשבון שהגן הוא גן חילוני, האם עלינו לעסוק בבקשת סליחה מ-ה'? האם ההסבר שיום הכיפורים הוא יום הדין אינו גורם לפחד וחרדה מיותרת אצל ילדי הגן? האם יהיה נכון לומר שה' הוא המחליט מי ימות ומי יחיה? שהוא השופט והדיין? שהכל תלוי בו?
נושא נוסף שיש לשים אליו דגש ולחשוב כיצד מתמודדים איתו הוא נושא המלחמה שאי אפשר להתעלם ולפסוח עליה. בכל בית בישראל נחשפים למלחמה האיומה הן מצד התקשורת הן במשפחות שנפגעו באופן אישי, משפחות בהן נגע השכול. לכן, הילדים הנחשפים ישאלו שאלות, יעלו בהם מחשבות שונות ורצוי לדעתנו במידה כלשהי לציין את המלחמה, את החיילים שנהרגו למען המדינה.

תוכן עניינים:
מצוות ומנהגי החג
התפתחות היסטורית - מקורות החג
המועד במקורות - חז"ל
כיצד נחגג יום הכיפורים בגולה ובא"י בעדות השונות
מקום החג בחברה
יום הכיפורים בגן
ביבליוגרפיה

מקורות:

בן גוריון א. ושוע צ. ילקוט יום הכיפורים, הוצאת התנועה הקיבוצית המאוחדת והקיבוץ ארצי, תשמ"ז.
גורן יורם. "שיחות על חגי ישראל" מתוך: החוברת "תקופת השנה"-. הוצ' אורנים.
ויגודר ג'פרי ואבנר יוסף (עורכים). אנצ' ליהדות, הוצ' ספרות מעריב, 1994.
לוינסקי, יום טוב. ספר המועדים (כרך א), הוצ' דביר, תשל"ז.
מלרין יעקוב (עורך). "תוכן חילוני ליום כיפור, יהדות חופשית, עמ' 12-14, 1996.
נתיב מאיר. האנצ' להלכות ומנהגים, הוצ' מסדה,1960.

תגים:

מועדים · חגים · ישראל · חגי · למידה · לימוד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ציון יום הכיפורים בגן הילדים", סמינריון אודות "ציון יום הכיפורים בגן הילדים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.