היישום אינו מחובר לאינטרנט

מבצע בבל-הפצצת הכור העיראקי-מניעים והשלכות

עבודה מס' 050925

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מניעי הקמת הכור, תהליך קבלת ההחלטה על הפצצתו והתגובות שבאו לאחר פעולה זו.

12,155 מילים ,21 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

ב 7 ביוני 1981, הפציצו מטוסי חיל האוויר את הכור של עיראק, שהיה בתהליך הקמה. זו הייתה מתקפת-מנע שאחד מכינויה היה "מבצע בבל". העולם היה נרעש וביקש לגנות את ישראל על ההפצצה. אפילו ארה"ב - היחידה שהייתה עשויה לדבר בזכות פעולתה של ישראל - הגיבה באופן יוצא דופן וגינתה את ישראל. אולם בגין, בנאום שנשא למחרת ההפצצה הסביר את עמדתו כי לא ניתן היה לוותר לעיראק על בניית הכור, ולפיכך נאלצה ישראל להגיב באופן זה.
למעשה ההחלטה להפציץ את הכור הייתה כרוכה בחילוקי דעות רבים, שבחלקם אף חצו מפלגות. ההחלטה לא הייתה קלה, והיא התקבלה כאופציה אחרונה רק לאחר שהתברר כי המאמצים הדיפלומטיים כשלו.
בעבודה זו אציג את המניעים שהביאו את סאדאם לבנות את הכורים "תמוז "1 ו"תמוז 2" בטוויתא - הן מניעים אנטי-ציוניים והן בין-ערביים; התגובות ברחבי העולם לאור התפתחותה הגרעינית של עיראק; וכישלון המאמצים דיפלומטיים שהובילו את ישראל למסקנה אחת: אין ברירה - אלא להשמיד את הכור! כאן גם אציין את מדיניות
הערפול שליוותה ממשלות רבות בישראל, וביניהן ממשלת בגין, שאליה התווספה דוקטרינת בגין הדנה בכך שישראל תעשה כל שביכולתה על מנת למנוע ממדינות עוינות להשיג נשק גרעיני.
בעבודה אציג את המניעים השונים שהועלו על ידי ממשלת בגין בזכות ההפצצה, ואת השיקולים שהועלו כנגד.
אראה כי על אף הקונצנזוס שהיה - כי יש למנוע את פיתוחה הגרעיני של עיראק, ההחלטה בדבר הפצצת הכור ארכה זמן רב והייתה מלווה בפולמוס רחב בקרב חברי הכנסת.
לאחר ההפצצה, העולם כולו גינה את פעולתה של ישראל. היו אף שקראו להוציא את ישראל מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אך בזכות ארה"ב נמנע הדבר. רק שנים לאחר ההפצצה, עם סיומה של מלחמת המפרץ וחשיפת התוכנית הגרעינית של עיראק, החלו להישמע בעולם קריאות בזכות הפעולה הישראלית.
הגילויים שנחשפים מידי שנה על ידי צוותי הפקחים של סבא"א מוכיחים שוב ושוב כיצד ניצלה עיראק לרעה הן את אמנת נפ"ט והן את אמצעי הביטחון של סבא"א ופיתחה תוכנית גרעינית בקנה מידה צבאי. יחד עם זאת הם מוכיחים עד כמה מוצדקת וחוקית הייתה פעולתה של ישראל.
בסיום העבודה אציג את ההשלכות שיש להפצצה הישראלית עד היום במזרח התיכון, האם ישראל הצליחה להרתיע את מדינות ערב, כמו כן אציג את מצב התוכנית הגרעינית של עיראק לאחר מלחמת המפרץ, דהיינו באם קיימת או לא קיימת אופציה גרעינית.

תוכן העניינים
1. מבוא

השלטון בעיראק
2.1 מדיניות עיראק כלפי ישראל

הקמת הכור הגרעיני בעיראק
3.1 המניעים להקמת הכור
3.2 תהליך רכישת הכור
3.3 ההתנגדות ברחבי העולם
3.4 המאמצים הדיפלומטים הישראליים

השיקולים בקבלת ההחלטה
4.1 השיקולים נגד ההפצצה
4.2 השיקולים בעד ההפצצה

5. התגובות לאחר ההפצצה
6. השלכות ההפצצה
7. אמצעי הפיקוח והביטחון
8. עיראק שלאחר מלחמת המפרץ
9. סיכום ומסקנות
10. ביבליוגרפיה

מקורות:

אהרונסון, שלמה. 1995. נשק גרעיני במזרח התיכון: מבן גוריון ובחזרה. ירושלים: אקדמון.
בקר, אבי. 1987. "הפוליטיקה של הפירוז הגרעיני: לקחים לזירת המזרח התיכון. מתוך: כהן אבנר, אנושות בצל האטום. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 193-183.
ברוש, עודד. 1990. תפיסות של המימד הגרעיני בסיכסוכים אזוריים רב צדדים ועמדות בעניין. האוניברסיטה העברית.
דרור, יחזקאל.1989 . אסטרטגיה רבתי לישראל. ירושלים: אקדמון.
וייסמן, סטיב והרברט, קרוסני. 1982. הפצצה האיסלמית. ירושלים: אדם.
נקדימון, שלמה. 1993. תמוז בלהבות: הפצצת הכור העיראקי- סיפור המבצע. ירושלים: עדנים.
פלדמן, שי.1983 . הרתעה גרעינית לישראל. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
פלפן, שמחה. 1987. "פירוז גרעיני במזרח התיכון - הפתרון היחיד". מתוך כהן אבנר: אנושות בצל האטום. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 204-194.
Albright, D. and M. Hibbs.1991. ?Iraq's Nuclear Hide and Seek?. Bulletin of the Atomic Scientists. 47(7): 14-23.
Albright, D. and K. Hamza. ?Iraq's Reconstitution of Its Nuclear Weapons Program?. . October 1998. http://www.armscontrol.org/ACT/oct98/daoc.html
Beres, L. R. and Y. Tsiddon-Chatto. 1995. ?The Past as Prologue: Looking Again at Osiraq?. Midstream. 41(6): 9-11.
Feldman shai. 1981. ?The Raid on Osiraq: A Preliminary Assessment.? CSS Memorandum. No. 5. Tel Aviv: Tel Aviv University Center for Strategic Studies.
Martin, Ben L.1981.?Iraq's Nuclear Weapons: A Prospectus?. Middle East Review. 13(2): 43-49.
Perlmutter, A. and M. Handel and U. Bar-Joseph. 1982. Two Minutes Over Baghdad. London: Corgi Books.
Procyshen, Crystal. ?Israel's Opaque Nuclear Strategy?. 2000. http://www.stratnet.ucalgary.ca/research/pubs_procyshen.html
Shaked, Haim. 1981. ?The Nuclearization of the Middle East: The Israeli Raid of Osiraq?. Middle East Contemporary Survey. 5:182-207.
Spector, Leonard S. 1984. Nuclear Proliferation Today. Cambridge: Ballinger Publishing co.
Spector, Leonard S. 1992. ?Nuclear Proliferation in the Middle East?. ORBIS. 36(2): 181-186.
Vandenbroucke, Lucien S.? The Israeli Strike Against Osiraq: The Dynamics of Fear and Proliferation in The Middle East?. 1984

תגים:

עירק · מפרץ · גרעין · חוסיין · סדאם · גרעיני · אנרגיה · סבאא · כור · גרעיני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מבצע בבל-הפצצת הכור העיראקי-מניעים והשלכות", סמינריון אודות "מבצע בבל-הפצצת הכור העיראקי-מניעים והשלכות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.