היישום אינו מחובר לאינטרנט

כשלי שוק וכשלי ממשלה בפרויקט כביש חוצה ישראל (תרגיל)

עבודה מס' 050578

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הבעיות שיוצר הפרויקט כתוצאה מכשלים אלו.

3,370 מילים ,10 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

תכנון פרוייקט כביש חוצה ישראל החל בשנת 1976 וזאת במסגרת תוכנית מתאר ארצית תמ"א 31.
עם גל העלייה מרוסיה שבה ועלתה תוכנית לסלילת הכביש כחלק מההיערכות לקליטת העליה ולמדיניות פיזור האוכלוסין (תמ"א 31). בשנת 1990 ערכה מע"צ סקר היתכנות על מנת לבחון את התאמתה של התוכנית המקורית למציאות התחבורתית של ימינו. הסקר הוכיח את כדאיותו ונחיצותו הדחופה של הכביש. בשנת 1993 הוקמה חברת "כביש חוצה ישראל" אשר נתבקשה לשוב ולבדוק את הצורך בכביש ואת מאפייניו. חברת מת"ת (מרכז תכנון תחבורה בע"מ) בדקה את כדאיות הקמת הכביש לפי בקשת המדינה. להמלצותיה הייתה השפעה מכרעת על כל הגורמים האחראיים אשר סמכו ידיהם על הממצאים ותמכו בסלילת הכביש. ב1994- חוקק חוק "כביש ארצי לישראל" ולאחר שנבחנו חלופות הוחלט להקים את הכביש באמצעים חוץ תקציביים ע"י זכיין בינלאומי אשר יממן ,יסלול, יתחזק ויתפעל את הכביש ככביש אגרה למשך 30 שנות זיכיון.
בינואר 1998, זכתה "קבוצת דרך ארץ" במכרז להקמת הכביש. כיום הפרוייקט נמצא בתהליך בנייה וצפוי להסתיים בשנת 2003.

קיימות מספר מטרות לפרוייקט כאשר המטרה המרכזית היא שהכביש המוצע יחד עם כבישים אחרים , מיועד להדביק את הפיגור שהצטבר בפיתוח התשתית התחבורתית, בהשוואה לגידול העצום בכלי הרכב.
המדינה לקחה בחשבון גם את השפעות הלוואי החיצוניות של הפרוייקט שישפיעו מבחינה חיובית על המדינה, ביניהן:
# פיתוח אזורי תעסוקה לעובדים רבים.
# חסכון בזמן.
# ניידות עובדים טובה יותר.
#פיזור אוכלוסין.
#צמיחה כלכלית.

מאידך, סלילת הכביש תיצור בעיות חדשות שנובעות מכשלי שוק ומכשלי ממשלה שונים- בעבודה זו נתייחס לכשלים אלו ונבחן אותם.

תוכן העניינים:
מבוא
כשלי שוק
השפעות חיצוניות
מוצר ציבורי - מקרה כביש חוצה ישראל
האם כביש חוצה ישראל יהפוך למונופול טבעי?
כשלי ממשלה
כשלי דמוקרטיה
כשלי ממשל ייצוגי
כשלי בירוקרטיה
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

איציקוביץ נחום ומשה ברנע, "קרקע לאורך תוואי כביש חוצה ישראל, קרקע 42, 1996 .
ארנסט אלכסנדר, " הפוליטיקה של ההערכה: היחס בין שיטה לתוצאות בהערכת תוכניות רב - מטרתיות" , תכנון סביבתי , 49 - 48 , 1993.
חברת כביש חוצה ישראל בע"מ, ניתוח תנועה והערכה כלכלית לדרך מהירה מס' 6. מת"ת - מרכז תכנון תחבורה בע"מ, יוני, 1995.
מבקר המדינה, חברת כביש חוצה ישראל בע"מ: כביש ארצי לישראל - בדיקת כדאיות כלכלית, דו"ח שנתי 48, עמודים: 797 - 793 , 1998 .
מרגונינסקי יוסי, "כביש מספר 6 - כביש חוצה ישראל - והשפעתו על היקף ההרוגים בתאונות דרכים - רבעון לכלכלה ,46, דצמבר, 1999.
רווה יהודה, "כביש חוצה ישראל - B.O.T. במיטבו", עתון "הארץ", 19.12.99 .
חוק כביש ארצי לישראל, התשנ"ה , 1994.
חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) , התשנ"ה, 1995.
Weimer, D.L., Vining, A.R. (1992). Policy Analysis - concepts and practice. Prentice Hall, Inc .
Shefer, Daniel and Reitveld, Pie, congestion and Safety on Highways : Towards an Analytical Model, Urban Studies, 34, P. 679 -692 ,

תגים:

תשתית · תשתיות · פיתוח · תחבורה · כלכלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כשלי שוק וכשלי ממשלה בפרויקט כביש חוצה ישראל (תרגיל)", סמינריון אודות "כשלי שוק וכשלי ממשלה בפרויקט כביש חוצה ישראל (תרגיל)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.