היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיטות מחקר במדעי המדינה-החזרת שטחים-מגמות וערכים

עבודה מס' 050433

מחיר: 191.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה זו באה לבדוק את השינויים ברמת הנכונות להחזרת שטחים בקרב הציבור הישראלי.

2,101 מילים ,4 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

מאז מלחמת ששת הימים, הפכה סוגיית החזרת השטחים למימד מרכזי בפוליטיקה הישראלית. הפוליטיקה הישראלית הצטיירה לעיתים קרובות כמאבק בין מחנה המוכן לוותר על השטחים לבין מחנה המעונין להחזיק בהם.
רמת הנכונות להחזיר שטחים תמורת שלום עברה תנודות רבות במהלך השנים. בחינה של הנתונים על פני זמן מצביעה על מגמה ברורה ועקבית של עליה במספר האנשים המוכנים למסור שטחים תמורת שלום.(1)
הנכונות לפשרה הושפעה במהלך השנים מאירועים ותהליכים שונים. אם נתמקד בשנות ה-80 וה-90 נבחין בשני אירועים מרכזיים: האינתיפאדה שהחלה ב-1987 ותהליך השלום שהחל ב-1991 בועידת מדריד. דעת הקהל בתקופה זו מאופיינת בגידול בנכונות להחזיר שטחים.(2)
כיצד ניתן להסביר מגמה זו ? הציבור הוא רציונלי ושינויים בדעת הקהל מהווים בדרך כלל התאמות הגיוניות לתנאים מדיניים משתנים ולמידע חדש המגיע לציבור מכלי התקשורת.
רציונליות הציבור מביאה אותו לתמיכה עקבית באופציות מדיניות, בהתאם למערכות הערכים הקיימות ולמידע הרלוונטי בנושאים האמורים.(3)

בעבודה זו נעסוק ברמת הנכונות להחזרת שטחים, כיצד היא מושפעת מערכים ואמונות.
אולם בניגוד למחקרים שהוזכרו מעלה, לא נעסוק בהשפעה השוואתית לאורך השנים, אלא נתמקד בתקופה יחידה. בבואנו לבחון את השפעת הערכים על הנכונות להחזיר שטחים לא נתייחס למכלול הערכים ולהשפעות הגומלין ביניהם, אלא נטפל בערך הדמוקרטיה בפני עצמו. נתייחס לערך הדמוקרטיה במובן של ישראל כמדינה דמוקרטית. מלבד האמונה בערכים דמוקרטים, נבדוק כיצד משפיעה תחושת האופטימיות ביחס לאפשרות של שלום בין ישראל למדינות ערב על הנכונות להחזר שטחים. כמו כן נבחן איזו השפעה יש לשרות בשטחים על נכונות החזרת השטחים.
נבדוק שלוש השערות המחקר:
1. אנשים בעלי ערכי דמוקרטיה, הרואים את ישראל כמדינה דמוקרטית, יטו יותר להביע נכונות לויתור על השטחים.
2. אדם שהינו אופטימי יותר בנוגע לתהליך השלום, יביע נכונות להחזרת השטחים.
3. אדם ששרת במהלך שירותו הצבאי בשטחים, יטה לוותר על השטחים.
---------------------------------------------------------------------------------
1. שמיר יעקב ושמיר מיכל, "מגמות בדעת הקהל בישראל בנושאי שטחים ושלום" (תקשורת ודמוקרטיה בחברה הישראלית בעריכת דן כספי, הקיבוץ המאוחד1997,).
2. שם.
3. B.I.,& Shapiro, R.Y., The rational public (Chicago, The University of Chicago (Page, Press 1992,

תוכן עניינים:
מבוא ורקע תיאורטי
מתודולוגיה
ממצאים ודיון
סיכום
ביבליוגרפיה
נספח 1: השאלות מהסקר

מקורות:

שמיר יעקב ושמיר מיכל, "מגמות בדעת הקהל בישראל בנושאי שטחים ושלום" (תקשורת ודמוקרטיה בחברה הישראלית בעריכת דן כספי, הקיבוץ המאוחד,1997).
שמיר מיכל, "העדפות ערכיות בדעת הקהל בישראל"(מגמות, 1995)
B.I., Shapiro, R.Y., The rational public (Chicago, The University of Chicago Press,1992) Page,
Arian, A. "Security threatened: Surveying Israeli opinion on peace and war.(New York,Cambridge University Press)

תגים:

ישראל · דמוקרטיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיטות מחקר במדעי המדינה-החזרת שטחים-מגמות וערכים", סמינריון אודות "שיטות מחקר במדעי המדינה-החזרת שטחים-מגמות וערכים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.