היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין החימוש הגרעיני האיראני ובין האיסלאם

עבודה מס' 050377

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסיבות לשאיפות האיראניות לפיתוח נשק גרעיני ושאלת הקשר של שאיפות אלה לדת האיסלאם.

5,467 מילים ,12 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

"חמש עד שבע שנים, זו השערה סבירה למדי לזמן שידרש לאיראן לפתח נשק גרעיני מלא..." מדבריו של יצחק רבין ז"ל, ב-1995 לגבי החימוש הגרעיני של איראן (FELDMAN, 1997).
אחת השאלות שעולות לסדר היום הביטחוני של ישראל בימים אלו, היא שאלת האיום האיראני. איראן כמדינת דת אסלאמית השואפת לפיתוח גרעיני מעלה שאלות שונות כמו: מהן הסיבות הדוחפות את איראן לפיתוח הנשק הגרעיני? מה הקשר בין אופייה הדתי מוסלמי של המדינה לשאיפותיה הביטחוניות? כנגד מי מופנית השאיפה לחימוש לא קונבנציונאלי? האם קיימת אפשרות שמאחורי מדיניות הביטחון של איראן עומד רעיון דתי פן-ערבי?
על שאלות אלה ואחרות, המהוות חלק בלתי נפרד מהאקטואליה הישראלית, אנסה לענות במהלך העבודה, כאשר בראשה תעמוד שאלת הקשר שבין פיתוח גרעיני באיראן לבין אופייה המוסלמי.
על מנת לחקור קשר זה אעשה שימוש בשתי תיאוריות מרכזיות:
האחת- רואה בכל פיתוח גרעיני תוצאה של איום בטחוני. לפי גישה זו, משתנים כמו אישים מרכזיים במדינה, יוקרה ודת גם הם בעלי השפעה והם שנותנים את הדחיפה לחימוש גרעיני, אך אין הם הסיבה העיקרית לאותו חימוש.
התיאוריה השניה- רואה באיסלאם גורם משמעותי המשפיע על תהליך קבלת ההחלטות במדיניות החוץ והביטחון של מדינות מוסלמיות כאיראן. לפי גישה זו מאפייני הדת חשובים להבנת התנהגותם של מקבלי ההחלטות בנושא הפיתוח
הגרעיני, ואילו לא הייתה איראן מדינה אסלאמית היו צעדיה הביטחוניים-גרעיניים שונים.
בבחינת איזו מהתיאוריות נכונה יותר למקרה המבחן האיראני, אבחן צדדים שונים במרכיבי המדיניות האיראנית. פן אחד הוא הפן ההיסטורי- דרך הסתכלות היסטורית על יחסיה ההיסטוריים של איראן עם המערב ועם שכנותיה, על מלחמות האזור ועל שינויים פוליטיים פנים מדינתיים, ניתן לבדוק באיזה שלב וכתוצאה מאילו התפתחויות החליטה איראן על פיתוח גרעיני. האם למהפכה האסלאמית באיראן הייתה השפעה על יחסי החוץ שלה, כלומר על קשריה לשכנותיה ולמדינות המערב? או שמא דווקא המלחמה שלה נגד עיראק ומלחמות נוספות באזור, כמו מלחמת המפרץ, הן שעיצבו באיראן תפיסת איום והשפיעו על נכונותה לפיתוח הנשק הגרעיני?
צד נוסף אותו אבחן הוא הקשר בין אופי האיסלאם כשותף פעיל בפוליטיקה ויחסי החוץ של איראן, לבין תהליך קבלת ההחלטות במדינה. האם יש באיסלאם כדת כדי לעודד רגשות לאומיים ככעס, אלימות וקיצוניות העלולות להשפיע על מקבלי ההחלטות באיראן? האם המנהיגים האיראנים עושים שימוש בפצצה הגרעינית כ"תרופה" לבעיותיהן של מדינות האיסלאם כמפורדות? האם קיימת "פצצה אסלאמית"?
לאורך העבודה ישתלבו הסיבות השונות זו בזו ולעתים קשה יהיה לעשות הפרדה בין הסיבה "האסלאמית" לסיבה הביטחונית, שכן לא מן הנמנע שמדינת דת כאיראן תושפע בכל צעדיה מהגורם הדתי וכי יחסי החוץ שלה ויחס המדינות הסובבות אותה יושפעו גם הם מגורם זה.
בסיכום העבודה אכריע בשאלה האם העובדה שאיראן היא מדינה אסלאמית משפיעה על ניהול ענייניה הגרעיניים?
לעניות דעתי, למרות שלאורך כל העבודה ניתן יהיה לראות קשר עמוק של הדת לתהליך קבלת ההחלטות בענייני חוץ, ושימוש חד משמעי שעושים מנהיגיה של איראן באיסלאם על מנת לגבש קונצנזוס בקרב עמם ומחוצה לו, הסיבה העיקרית לחימוש גרעיני היא גיבוש תפיסת האיום של איראן מהצד הישראלי, העירקי והאמריקאי.
כחלק מהמסקנות אתייחס להשפעותיו של המצב הנוכחי על עתיד ניהול ענייניה הגרעיניים של איראן. יתכן כי תפיסת האיום האיראני תשתנה בהתאם ללחצים מהמערב, ומהאזור. כלומר, העובדה כי מדינות המערב ובכללן גם ישראל,
מתייחסות אל האיום האיראני כאיום אסלאמי\דתי עלולה ליצור אנטגוניזם חזק יותר מהקיים כיום באיראן וכתוצאה מכך גם שינוי במטרות הפיתוח הגרעיני של איראן ממטרות ביטחוניות למטרות המבוססות על הדת ותכונותיה.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
מקרה המבחן האיראני
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

הורי כ. וצ'יפינדייל פ., איסלאם מהו?, אחיאסף בע"מ, 1991.
מנשרי ד., איראן במהפכה, מהדורה שניה, הקיבוץ המיוחד, תל-אביב, 1989.
מנשרי ד., האיסלאם הפונדמנטליסטי: אתגר ליציבות אזורית, מרכז דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה, אוניברסיטת תל-אביב, 1993.
מנשרי ד., בין איסלאם ומערב,ספריית האוניברסיטה המשודרת, 1996.
הלוי ד., "מתקני הגרעין של איראן" מטרה, כרך 26, 1992.
לבציון נ.,"האיסלאם כגורם היחסים בינלאומיים", סקירה חודשית,כרך 12, 1998.
שפרינצק א., "איום שמום", הארץ, 29.9.98.
FELDMAN S.,NUCLEAR WEAPONS AND ARMS CONTROL IN THE MIDDDDLE EAST, MIT PRESS, 1997.
CHUBIN S., DOES IRAN WANT NUCLEAR WEAPONS?, SURVIVAL, VOL. 37 SPRING 1995, PP. 86-107.
EISENSTADT M., LIVING WITH NUCLEAR IRAN?, SURVIVAL ,VOL. 4 AUTUMN 1999, PP. 48-124.
HOODBHOY P.,THE ISLAMIC BOMB ,THE BULLETIN, 1995.
THAYER B.,THE CAUSES OF NUCLAER PROLIFIRATION , SECURITY STUDIES , VOL.5, AUTUMN 1995.

תגים:

איראן · אירן · גרעין · איסלם · אטום · מוסלמי · האיום · האיראני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין החימוש הגרעיני האיראני ובין האיסלאם", סמינריון אודות "הקשר בין החימוש הגרעיני האיראני ובין האיסלאם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.