היישום אינו מחובר לאינטרנט

כדאיות של שמירת שטחים פתוחים - ההעדפות הציבוריות ושיקולים כלכליים

עבודה מס' 041530

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע היסטורי והמצב כיום, סקירת הספרות, ההעדפות הציבוריות, משאלי עם בנושא וניתוחם והצידוק הכלכלי לשמירה על שטחים פתוחים.

7,713 מילים ,12 מקורות

תקציר העבודה:

אובדן האזורים הירוקים לטובת ההתפתחות התעשייתית הביא להגברת מודעות הציבור בנושא שמירת השטחים הפנויים. טיעונים תומכים בשמירת השטחים הפנויים מתבססים על תועלת רבה אותה ניתן להפיק משימוש בשטחים אלה ועל ערכם הגבוה לציבור. יחד עם זאת, אנשים שונים נוטים להדגיש היבטים שונים של התועלת השטחים הפנויים - בילוי בשעות הפנאי, שמירה על איכות הסביבה, יופי הנוף וכו'. לפי כך, נשאלת השאלה - מהו מדד נכון ומדויק לערך השטח הפנוי?
בד"כ, ניתן למדוד את ערכם של שירותים ומוצרים במונחים כספיים, המספקים בסיס השוואה אחיד למוצרים ושירותים שונים. גם את ערכו של השטח הפנוי ניתן למדוד בצורה זאת, אם כי ערך השטח הפנוי אינו משתקף במלאו במחירי הנדל"ן.
זאת מאחר והשטח הפנוי הינו מוצר ציבורי אשר לא ניתן לתרגום ישיר למונחים כספיים. כלומר, ערכם של השטחים הפנויים מתבסס על ערכים נוספים, פרט לשווי הכלכלי. מודל הקלאסי של תועלת הצרכן אינו מכסה את מלאו ההיבטים של הנושא.
בשנות ה- 70 ואילך התרחש המהפך האידיאולוגי והממסדי בסקטור ההתישבותי.
עד שנות ה- 70 ההתישבות החקלאית בארץ הייתה בעלת מרכיב אידיאולוגי סוציאליסטי: המתישבים הראשונים בתחילת המאה ה- 20 פיתחו את הדגם החקלאי של הקיבוץ הכפר השיתופי והמושב המשלבים יעדים חברתיים כלכליים בכיוון של צדק סוציאליסטי.
כעת החל גל של הענות להקמת כפרים תעשיתיים, מצפים ויישובים קהילתיים בגליל ביהודה ובשומרון תוך כדי ניצול היתרונות וההזדמנויות החדשות הנפתחות בפני המתישבים בצורות הללו, השייכות לסקטור החקלאי אבל אינן עוסקות
בחקלאות, להעלות את רמת חייהם.
מהבחינה הממסדית הפלורליזם הרעיוני גרר אחריו גם פלורליזם בממסד ההתישבותי לאחר שפונקציות בתכנות וההקמה של יישובים כפריים חדשים התחלקה בין מספר מוסדות מרכזיים:
המחלקה להתישבות של הסוכנות היהודית, המוסדות המיישבים של התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים והמוסדות המיישבים של גוש אמונים ("אמנה").
צורות היישוב החדשות שימרו בחלקן מרות כפרית מבחינה מוסדית אבל מהבחינה היצרנית הם היו צורות עירוניות פרבריות, כמעט ולא עסקו בחקלאות והתבססו יותר על תעשיה ושירותים.
בשנות השמונים, איבדו שטחים רבים אשר ייעודם היה שימור נוף וחקלאות את היעוד ההתחלתי שלהם לטובת בנייה ותעשייה. התהליך התמים לכאורה שהחל כפי שהסברתי בשנות ה-60 וה-70 הפך כעת לאיום מרכזי ואמיתי על קיומם של השטחים הירוקים בישראל.
העבודה תציג את הצורך בשמירה על השטחים הללו ואת הצידוק הכלכלי לכך.

מקורות:

1. Berry, David. Preservation of Open Space and the Concept of Value. The American Journal of Economics and Sociology, Volume 35, April 1976, Number 2, pp. 113-124.
2. Kline, Jeffry and Wichnels, Dennis. Public Preferences Regarding the Goals of Farmland Preservation Programs. Land Economics, November 1996, pp.538-549.
3. Kline, Jeffry and Wichnels, Dennis. Using Referendum Data to Characterize Public Support for Purchasing Development Rights to Farmland. Land Economics, May 1994, pp. 223-233.
4. R. Corell, Mark, H. Lillydahl, Jane and D. Singel, Larry. The Effects of Greenbelts on Residential Propety Values: Some findings on the Politicall Economy of Open Space. Land Economics, pp. 207-217.
5. Brigham, Eugene. The Determinants of Residential Land Values. Land Economics, 1965, Vol. 41, pp. 325-334.
6. Furuseth, Owen. Public Attitudes Towards Local Farmland Protection Programs. Growth and Change, 1987, vol. 18, pp. 49-61.
7. Sell, James L, and Ervin H.Zube. Perception of and Response to Environmental Change. Journal of Architectural Planning Reseach, 1986, Vol. 3 (winter), pp. 33-54.
8. אילון אופירה, כרמל גיא ושכטר מרדכי. כמה עולה ליטר אוויר נקי. ירוק-כחול-לבן, 1997, אוקטובר-נובמבר, ע' 10-16.
9. מורגנשטרן דניאלה. היבטים כלכליים בשימור אתרים. ירוק-כחול-לבן, 1997, אוגוסט-ספטמבר , ע' 12-15.
10. פרופ' אלישע אפרת. בניה כפרית ועירונית מול השמירה על הקרקע חקלאית. תכנון סביבתי, 1990, יולי-דצמבר, ע' 59-69.
11. צובאני ורה ושפר דן. אמידת פונקציות ביקוש למאפייני מגורים. המרכז לחקר העיר והאזור, טכניון, חיפה, 1989.
מקורות נוספים :
12. נתוני הרגרסיה ונתונים מספריים נלקחו מהאתרים הבאים :
אתר מרכז הבנייה הישראלי.
http://www.building.org.il/general2/index.php3?SiteName=building_center lan=en
אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
http://www.cbs.gov.il/

תגים:

תכנון · נדל · אקולוגיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כדאיות של שמירת שטחים פתוחים - ההעדפות הציבוריות ושיקולים כלכליים", סמינריון אודות "כדאיות של שמירת שטחים פתוחים - ההעדפות הציבוריות ושיקולים כלכליים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.