היישום אינו מחובר לאינטרנט

השבעה כטקס מעבר

עבודה מס' 041489

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע כללי, טקסי האבל - הגישה הפונקציונלית והגישה האנתרופולוגית, מנהג השבעה, השפעת המוות על היחיד בחברה והשבעה כטקס מעבר.

6,818 מילים ,10 מקורות

תקציר העבודה:

כאשר אנו בוחנים תרבויות מתרבויות שונות לא ניתן שלא להתייחס אל הטקסים השונים אשר נערכים בהם, ניתן אף לומר שדרך בחינת הטקסים של קהילה מעניקה מפתח להבנת ערכי היסוד של תרבותה. המעניין הוא שבכל תרבות שנבחן נמצא טקסים מטקסים שונים בהתאם למצב הקיומי הנתון של חברי הקהילה, כלומר ניתן לומר שטקס הינו למעשה- אקט בעל סממנים סמליים הנערך על ידי חבר קהילה או על ידי מספר חברים, הטקס הינו בעל משמעות סמלית מעבר למשמעות האינסטרומנטלית אשר נראית לעין על ידי הצופה בטקס1. מתוך ריבוי הטקסים ניתן להניח שטקסים מטקסים שונים מלמדים על המצב הקיומי של חברי הקהילה, כלומר הטקס מותאם למצב הקיים. השימוש של חברי הקהילה בטקסים הוא זה אשר תורם ליצירת שגרתיות וסדר בחיי היום יום הקהילתיים.
המעניין הוא שניתן למצוא בתרבויות שונות טקסים בעלי משמעויות דומות, אומנם בכל תרבות הטקס יערך בצורה שונה, על פי אמות המוסר והמידה של חברי הקהילה, אך המשמעות שמאחורי הטקס תהיה זהה, כפי שנאמר טקסים שונים משמשים למצבים שונים, מכאן ניתן להבין שישנם סוגים רבים של טקסים כמו טקסי התבגרות, טקסים המסמלים מאורעות וטקסי מעבר.
טקס מעבר הוא טקס אשר מלווה כל שינוי שעובר חבר הקהילה, שינוי יכול להיות במקום- טקס פרידה, בזמן, בפוזיציה, בגיל וכדומה. ניתן למצוא טקסי מעבר אונברסלים אשר כל החברות לוקחות חלק בהם בצורה זו או אחרת כמו לידה, בגרות, נישואין ומוות. כאשר אנו בוחנים טקסים כמו לידה ומוות הטקס אינו מתבצע למען זה החווה את השינוי, אלא לסביבה המקיפה אותו. טקסי המעבר אינם מתרחשים רק במעבר מסטטוס זה לאחר, אלא ניתן להבחין בהתרחשותם גם בכניסה לסטטוס הישגי.2
בעבודה זו אנו נתייחס אל טקס האבל, השבעה, במסורת היהודית כאל טקסי מעבר.
-------------------------------------------------------------------------
1. הרצאה מספר .11
2. רובין.נ, תשל"ז, דפוסי האבל היהודיים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד- ניתוח סוציולוגי, "טקסי האבל כטקסי מעבר", ע' .49

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ב' - טקסי האבל
פרק ג' - השיבעה
פרק ד' השפעת המוות על היחיד ביחסיו עם החברה
פרק ה' השבעה כטקס מעבר
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אברמוביץ.ה (מחבר), מלקינסון.ר, רובין.ש, ויצטום.א (עורכים), אובדן ושכול בחברה הישראלית, "הלוויה בירושלים: נקודת מבט אנתרופולוגית", ירושלים: כנה ומשרד הבטחון, 1993.
גליק שמואל, אור לאבל, תשנ"א.
גרינוולד, כלבו על אבלות, תש"ז.
הרב האגר מנחם, ספר מנחם אבלים, תש"י.
מייזליש שאול, זכרון לברכה: מנהגי פטירה ואבלות במסורת היהודית, תל אביב, מודן, 1987.
רובין ניסן, דפוסי האבל היהודיים בארץ ישראל בתקופת המשנה ותלמוד- ניתוח סוציולוגי, "טקסי האבל כטקסי מעבר", אוניברסיטת בר- אילן, תשל"ז.
רובין ניסן, חברה ורוחה ז , "מבנה חברתי ודפוסי אבל", תשמ"ז.
Gorer .G, Death, Grief and Mourning, Garden city NJ, Doubleday, 1965.
Moore S.F, Myerhoff B.G, Secular Ritual, "Secular Ritual: Forms and Meaning", 1979.
Turner .V.W, The Forest of Symbols, "Between and Betwixt: The Liminal Period in Rites of Passage", Ithaca, NY: Cornell University Press, 1967.

תגים:

מוות · טורנר · קבר · ואן · קבורה · לוויה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השבעה כטקס מעבר", סמינריון אודות "השבעה כטקס מעבר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.