היישום אינו מחובר לאינטרנט

תנועת השומר הצעיר-מאידיאליזם ציוני למרכסיזם מהפכני

עבודה מס' 040973

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: היווצרות התנועה בגולה, השומר הצעיר בא"י בשנים 1919-1926 והשינוי באידיאולוגיה של התנועה.

5,028 מילים ,8 מקורות

תקציר העבודה:

בעבודה זו אדון באחת התופעות המעניינות ביותר בתולדות הציונות וההתיישבות בארץ ישראל - הפיכתה של תנועת הנוער ה"שומר הצעיר" מתנועת נוער רגילה, אם כי עצמאית לחלוטין, לכח חשוב בפוליטיקה של הישוב העברי בארץ ותוך כדי כך השתנותה מגוף אידיאליסטי קונבנציונאלי במושגים של הימים ההם לגוף שמאלני רדיקלי קרוב מאוד למרכסיזם.
הפיכתה של תנועת נוער לכח פוליטי משפיע ומרכזי היא תופעה חסרת תקדים בהיסטוריה המודרנית, ובמיוחד אם נזכור שהשומר הצעיר היתה בניגוד לתנועות הנוער האחרות של התקופה כמו ה"נוער העובד" ו"ביתר" שהיו כולן מראשיתם למעשה תנועות בת של גוף פוליטי כלשהו, מראשיתה עצמאית לחלוטין והקפידה שלא להיחשב כגרורה של מפלגה או תנועה פוליטית כלשהי. לאמיתו של דבר היה בתנועה תחושה של עוינות וסלידה מפני מפלגות ופוליטיקה והיא שאפה שלא להפוך לאחת מהן ולשמור על יחודה כתנועת נוער ערכית המחויבת להתישבות בארץ ישראל. בכך לא היתה שונה בהרבה מתנועות הנוער האחרות כמו "גורדוניה" ו"החלוץ" פרט לכך שהקפידה לשמור על עצמאותה. אחד הדברים המעניינים ביותר בתנועה זאת היא הטרנספורמציה אותה עברה מגוף ציוני אידיאליסטי ורומנטי למדי הפכו אנשיה עם הגיעם להתישבות בארץ לבעלי תפיסה אידיאולוגית מגובשת ביותר ושונה מאוד מתפיסתם הראשונית. תפיסה שקירבה אותם מאוד למחנה המרכסיסטי העולמי בראשות ברית-המועצות ובו בזמן הרחיקה אותם משאר הגופים במחנה השמאל וההתישבות העובדת אליו השתייכו בארץ ישראל.
נשאלת השאלה מה גרם לשינוי זה? ומה היה בה בתנועה שלמרות חוסר שאיפותיה הפוליטיות (לפחות בהתחלה) הפכה לגוף כה חזק יחסית בישוב בארץ ולשרוד כתנועה אידיאולוגית חזקה למשך זמן ארוך בניגוד לכל הסיכויים?

בעבודה זאת אסקור במבוא את ראשית התנועה בגולה ואת האידיאולוגיה (או יותר נכון את האידיאלים) שהנחתה אותה בתקופה זאת. בפרק השני אדון בהופעתם של אנשי השומר הצעיר בארץ ישראל ובמשבר הערכים שליוה אותם עד לאמצע שנות ה-20.
בפרק השלישי אדון בשינוי שחל בתנועה בארץ ישראל החל מאמצע שנות ה20- ובעיקר בראשית שנות ה30- של נטיה גוברת והולכת לרדיקליות מרכסיסטית נטיה שרק הלכה וגברה עם התחזקות התנועה והתרבות אנשיה מבחינה מספרית ונברר את הסיבות לתופעה זאת.

תוכן עניינים:
הקדמה
פרק 1: מבוא -היווצרותה של התנועה בגולה
פרק 2: השומר הצעיר בארץ ישראל 1919-1926
פרק 3: השינוי באידיאולוגית התנועה.
סיכום
מראי מקום
ביבליוגרפיה

מקורות:

בן-נחום, יזהר " השומר הצעיר- צופיות הגשמה ומעורבות פוליטית" תנועות הנוער 1920-1960 : מקורות סיכומים פרשיות נבחרות וחומר עזר בעריכת מרדכי נאור , ירושלים 1989.
זית דוד " מעדה לתנועה " השומר הצעיר בפולין 1913-1950 : קובץ מסות ותעודות בעריכת יוסף שמיר. גבעת חביבה 1991.
יום עיון על הנושא התמודדות השומר הצעיר על דרך אלתרנטיבית בתנועת הפועלים הארץ ישראלית ישראלית 1927-1948. חיפה, 1984
מרגלית, אלקנה "שרשיה החברתיים והאינטלקטואליים של תנועת השומר הצעיר (1913-1920)" הציונות: מאסף לתולדות התנועה הציונית והישוב היהודי בארץ ישראל א'. בעריכת דניאל קארפי .תל-אביב ,1970.
מרגלית, אלקנה השומר הצעיר -מעדת נעורים למרכסיזם מהפכני (1913-1936) תל אביב ,1971.
צ'זיק, משה בין גדוד העבודה והשומר הצעיר חיפה 1984
שריד, לוי אריה החלוץ ותנועות הנוער בפולין 1917-1930 תל אביב ,1975.
ספר השומר הצעיר כרך א: התנועה מראשיתה ועד לאחר מרד הגיטאות 1913-1945 מרחביה ,1956.

תגים:

תנועת · התיישבות · נוער

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תנועת השומר הצעיר-מאידיאליזם ציוני למרכסיזם מהפכני", סמינריון אודות "תנועת השומר הצעיר-מאידיאליזם ציוני למרכסיזם מהפכני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.