היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמה ושלום בתקשורת-שימוש בתקשורת בזמן מלחמה בדגש על מלחמת המפרץ

עבודה מס' 040451

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע היסטורי, חשיבות סיקור מלחמות, השימוש שעושה הממשל במדיה, עבודת הכתבים והמצב בארץ.

3,401 מילים ,8 מקורות

תקציר העבודה:

לעיתונות עניין רב במלחמות בכל מקום שבו הן מתנהלות, ויש לראותו, במנותק מנושא דעת הקהל והשפעתה על תהליך קבלת החלטות מדיניות. מלחמות הן נושא מעניין מבחינה עיתונאית גם למי שאינו מעורב בהן ולכן במקום שבו פורצת מלחמה, מתכנסים כתבים מכל העולם.
מאז מלחמת קרים, נחשב במשך שנים רבות תפקיד הכתב הצבאי לרב-יוקרה ומכניס מאד. מלחמה היא התרחשות רצופת אירועים דרמטיים המסעירים את הלב ומגרים את הדמיון. בעבר הושאלו חוויות אלה אל הקוראים הפסיביים שבבית בעזרת סופרים בעלי כשרון תיאורי. כיום מועברת החוויה באמצעות מכשור הצפייה המודרני בצורה בלתי אמצעית (לכאורה), ישירות אל המרקע בסלון. הסופר הצבאי של פעם, כמו כתב הטלוויזיה והצלם של היום, מיטיבים למלא את משימתם ככל שיהיו קרובים לזירת האירועים. אם נמנעת מהם הגישה לחזית עצמה, הם נוטים לחפש נושאים דרמטיים אחרים לדווח עליהם בכלל זה פגיעות באוכלוסיה אמיתיות ולעיתים מדומות.
במלחמות רבות עשו ראשי הממשל והצבא שימוש באמצעי התקשורת, שנרתמו לאינטרס הלאומי, ככלי להכנת מהלכיהם והחלטותיהם ולהשגת מטרות מוגדרות אחרות. התקשורת, אשר הפכה לאחד ממוקדי הכח במדינה המודרנית, משמשת כמבצר בפני תעמולת אויב, וכמסיעת לבניית דעת הקהל תומכת בהחלטות אסטרטגיות. הטכניקה המשוכללת, שפותחה ברוב הצבאות מאפשרת העברת חומר לתקשורת בצורה מרוכזת ומתואמת, כאמצעי מובהק להידוק הפיקוח על האוכלוסיה וכדי לשרת את המהלכים בשטח.
בעלות המדינה על חלק מאמצעי התקשורת, הצנזורה, חסיון, תימרון ואמצעים כגון מסירת מידע חלקי לתקשורת או דיס-אינפורמציה מכוונת, הופכים את התקשורת לכלי שרת בידי השלטון גם בחברות פתוחות המתפארות במיתוס של תקשורת חופשית לחלוטין. לאמצעי המדיה השולט, לטלויזיה נודעת השפעה עצומה על ניהול מגעים בין מדינות, בעיתות שלום כמו בעיתות מלחמה.
קימים נושאים שעליהן חלוקות הדעות, כמו למשל הטענה כי צפייה באלימות "מהחיים" בתדירות שלא מאפשרת התייחסות רגשית אמיתית לכל אירוע, מעודדת אלימות. האם רשאי או מסוגל הצנזור לצנזר כל קטע אלים למען שמור על בריאות הציבור?
חידושים טכנולוגים המצויים בשפע, מאפשרים שידור תמונות וצלילים מכל מקום לכל מקום בעולם בזמן אמת. ציוד השידור הנייד ולוויני התקשורת, מאפשרים לצופה לעקוב מקרוב אחר האירועים החשובים והמכריעים ביותר בזירה הבינלאומית. לא אחת הוא יכול לצפות בהם בו-זמנית להתרחשותם.
יחסים בינלאומיים מתנהלים כיום בסביבה רווית תקשורת, כאשר מצלמות הטלויזיה הפכו לחלק בלתי נפרד מן הפעילות המדינית והצבאית.
בעבודה זו אסקור דוגמאות, החל מהמאה שעברה, לתפקיד שמילאה התקשורת בימי מלחמה.
סקירה מיוחדת הקדשתי למלחמה המסוקרת ביותר (לפחות עד למלחמה בבוסניה) - "מלחמת המפרץ". במהלך מלחמה זו מילאה התקשורת תפקידים צבאיים באופן עקיף, אך גם תפקידים פסיכולוגיים כמו העלאת המוראל בעורף בישראל, או שכנוע דעת הקהל בארה"ב, כי מתקן שהופצץ ונפגעו בו מאות אזרחים, היה למעשה מתקן צבאי ששוכנו בו אזרחים ע"י סאדאם חוסיין.
הרדיו בתקופה, ניצל באופן מירבי, את תכונותיו ומאפיניו העיקריים: זמין, נוח, נייד, מהיר מאד, סמכותי, אישי ואינטימי, כמדיום המעורר מעורבות והזדהות.

תוכן העניינים:
מבוא
1. סקירה היסטורית
2. מלחמת המפרץ
א. "ימי הרדיו"
ב. המתקפה התקשורתית
ג. תיאום מערכות ההסברה
ד. הפיקוח על התקשורת
3. חשיבות התרת סיקור המלחמות לדמוקרטיה
4. השימוש שעושה הממשל בתקשורת
א. הציבור מבית
ב. האויב
ג. מדינות העולם שאינן מעורבות ישירות
5. קונפליקטים בעבודת הכתבים הצבאים
א. בעיות תחיקתיות
ב. הדרישה לאמינות ומהירות בדיווח
6. התקשורת בישראל והמלחמות
- סיכום.
- ביבליוגרפיה.

הערת מערכת: בעבודה לא צוינו מראי מקום.

מקורות:

גרן דינה, תקשורת ההמונים והמידע במלחמה, "סקירה חודשית, יולי 1982, עמ' 28-33.
גרן דינה, מלחמות בעידן הטלוויזיה, אותות 124, 1990, עמודים 10, 66.
גנחובסקי דב, מה הם היו עושים בלעדי העיתונות? בארץ ישראל אוקטובר 1983, עמודים 5-24.
ברזילי גד, תקשורת המונים ומלחמות, קשר כרך 10, 1991, עמודים 25-32.
בן-צדף אביתר, הארטילריה של התקשורת, מערכות 323 1992, עמודים 51-56.
בן-אליהו איתן, התקשורת כזירת לחימה, מערכות 322 1992, עמודים 16-19.
פז אורי, רדיו מגויס, ספר השנה של העיתונאים תשנ"ב 6, 1992.
אהרונסון שלמה, אינפורמציה ודיסאינפורמציה במלחמה, דבר, 17.10.91

תגים:

עתונאות · צנזורה · הסברה · דיסאינפורמציה · דמוקרטיה · צבא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמה ושלום בתקשורת-שימוש בתקשורת בזמן מלחמה בדגש על מלחמת המפרץ", סמינריון אודות "מלחמה ושלום בתקשורת-שימוש בתקשורת בזמן מלחמה בדגש על מלחמת המפרץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.