היישום אינו מחובר לאינטרנט

שימוש בתואנה של "אי שפיות הדעת" כאמצעי להפחתת אחריות פלילית

עבודה מס' 032623

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרה פסיכולוגית ומשפטית, גיבוש התואנה עד לכדי הגנה חוקית, מהות החוק והסטטוס שלו.

9,496 מילים ,13 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

הגנת אי שפיות הדעת היא אחת ההגנות במשפט הפלילי באמצעותם מסייגים את אחריותו בפלילית של מבצע העבירה. הגנה זו, גם אם נתפשת באופן אינטואיטיבי כסבירה בבואנו לשפוט מוסרית את מעשיו של אדם, נדרש לה זמן עד אשר חדרה לתחום המשפט באופן פורמלי. הגנת אי שפיות הדעת מופיעה באופן המעודכן בחקיקה, בסעיף 34 ח' בחוק העונשין תשל"ז 1977 - [לרבות תיקון 39 לחוק 1995 -] ומורחבת בפסיקות של בית המשפט.
בעבודתנו זו ננסה לפרש את מהותו של סעיף החוק המוזכר, תוך בדיקה והתיחסות לפסקי דין אשר היוו את הבסיס עד התגבשותו של החוק לנוסחו העכשיוי. כחלק מההסבר, נדון בבעיות של השימוש במונח אי שפיות הדעת בתחום המשפט, בשל הפרשנויות המדעיות מתחומי הפסיכיאטריה, פסיכולוגיה או הפרשנויות המבוססות על מסורות, אינטואציה והכרה אינושית, הנותנות משמעויות שונות למונח. בנוסף לכך, נסקור את ההתפתחות ההסטורית של התיחסות המשפט לתופעת "אי שפיות הדעת" בתחום הפלילי והעונשין.
אנחנו תופסים את סעיף החוק הדן באחריותו הפלילית של הלא שפוי ככלל החלטה.
נציג תחילה ניתוח של הסעיף כמודל של כללי החלטה. כדי לבסס את מסקנותינו למודל זה נדון במשמעות הפסיכיאטרית של המושג "מחלת נפש" לעומת ההתיחסות המשפטית למושג זה. נסכם את התהוות הגישה המשפטית להגנת "אי שפיות הדעת" והתפתחותה עד לתפישה המקובלת כיום ברוב מערכות המשפט בעולם המערבי בכלל ובמשפט הישראלי בפרט. נתייחס להסתעפויות של יסודות הגישה הזאת כגון אחריות מופחתת למעשה פלילי עקב השפעות נפשיות והתיחסות לשיכרות כסייג לאחריות פלילית במשמעותה כ"אי שפיות".

תוכן עניינים:
מבוא
סייגים לאחריות פלילית אי שפיות הדעת
מחלות נפש
מחלות נפש - מבט משפטי
התפתחות הגנת "אי שפיות הדעת" במשפט הישראלי
אחריות מוגבלת ושכרות
סיכום
רשימה ביבליוגרפית

מקורות:

יעקב בזק: אחריותו הפלילית של הלקוי בנפשו (מהדורה שניה ומורחבת - 1972).
י. לוי, א. לדרמן: עיקרים באחריות פלילית. 1981.
ש"ז פלר: יסודות דיני עונשין (כרך א') - 1984.
Hermann, D. H. J. (1983). The insanity defense: Philosophical, historical, and legal perspectives. Springfield, IL: C. C. Thomas.
גל לברטוב: אחריות מופחתת: הפרעות נפשיות ומחשבה פלילית.

תגים:

מחלת · נפש · משפט · הגנה · קרימינלוגיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שימוש בתואנה של "אי שפיות הדעת" כאמצעי להפחתת אחריות פלילית", סמינריון אודות "שימוש בתואנה של "אי שפיות הדעת" כאמצעי להפחתת אחריות פלילית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.