היישום אינו מחובר לאינטרנט

היווצרות דמות הצבר

עבודה מס' 023090

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה מעלה את הטענה כי דמות הצבר החלה להיווצר עוד באירופה. לצורך כך מובאות דוגמאות מספרות התקופה.

3,839 מילים ,3 מקורות

תקציר העבודה:

סופרי דור הפלמ"ח הרבו לעסוק בכבוש הארץ והקרקע בישראל. דמות הלוחם הכובש את הארץ, מופיעה במרבית סיפורי התקופה. הלוחם הוא היהודי החדש והגאה, אשר מרגיש כי הוא אחראי לארץ ולקורותיה. היהודי החדש הינו היפוכו הגמור של היהודי הגלותי. לא עוד מנחם מנדל, אשר משתרך בין העיירות עם מרכולתו העלובה, אלא
חלוץ עברי המעבד את אדמתו ומתפרנס מיגיע כפיו. לא עוד יהודי נודד המושפל על ידי הגויים, אלא אדם השומר ומגן על ביתו ומכורתו וילחם למענה עד טיפת דמו האחרונה.
היהודי החדש אינו מלווה בריבית, אינו תאב בצע בניגוד ליהודי הגלותי, אשר נשא עימו את תדמית הנוכל הקטן, המנסה לרמות את סביבתו ועורר עליו את שנאת שכניו הגויים.

היהודי החדש הינו עברי. מן גזע חדש, אשר נראה אחרת מהיהודי הגלותי, (חסון, שזוף, שרירי ולא חיוור, שדוף וגמלוני), לבוש אחרת (לא עוד החליפה והמגבעת, או השטריימל והקפוטה, אלא בגדי עבודה פשוטים ולא מחייבים), מדבר אחרת (דובר עברית בהברה ספרדית ולא אידיש, מחוספס וישיר ולא מתחסד ועקיף) וחי לפי
אידאלים המוכתבים לפי צו מצפונו. זה היהודי העברי בארץ ישראל, המכונה בפי כל הצבר. זה הצבר הישראלי, יליד הארץ, אידאל היהודים בעולם, מחוספס, דוקרני, ישראלי וגיבור רבים מסיפורי דור הפלמ"ח. הצבר בספרות זו, יהיה גם נושא עבודתי.

בעבודתי אטען כי המהפך, מהדמות הגלותית לדמות הצבר, היה תהליך, שהחל עוד בגלות אירופה, במרד הדור הצעיר בהוריו, במחציתה הראשונה של המאה, כאשר תנועות ציוניות ובכללן תנועות הנוער באירופה משכו צעירים לאידאל הציוני ולדרך חדשה. לחיזוק טענה זו אביא דוגמאות מיצירותיהם של סופרי הגולה, אשר החלו את דרכם שם והמשיכו אותה בארץ. דרך סיפוריהם ניתן להבחין בתהליך שהגיע לשיאו בהתרסה הצברית כנגד היהודי הגלותי, תוך הצגת הלבטים והמלחמות הפנימיות ועד לגיבושה של חברה חדשה בארץ ישראל.

לצורך כך אתייחס לסופרים החל מתקופתו של חיים ברנר , דרך יהושע בר יוסף, יחיאל הופר, אבא קובנר, יגאל מוסינזון, משה שמיר, אהרון מגד וחיים גורי, אשר עבודותיהם פורסות מסכת חיים הנעה בין שתי תקופות ואורחות חיים. תיאור הגלות כתקופה שאין לה עוד מקום, בסגנון "עולם ישן נחריבה". מנגד, החלוציות בארץ ישראל והצבר הגאה, וביניהן תקופת הביניים, הלא היא תקופת ההעפלה, השואה וחזון הקוממיות.

תוכן עניינים:
מבוא
גלות וחזון
מיתוס בצבר בספרות שנות החמישים
מיתוס הצבר והצבר המיתולוגי
הצגת צבר בהמחשות איקונוגרפיות בשנות המדינה
סיכום
ביבליוגרפיה

הערת המערכת: התמונות המוזכרות בגוף העבודה אינן כלולות בה. קיים רק תיאור שלהן ושל משמעותן בהקשר של העבודה.

מקורות:

מונק, יעל. "נראה אותך, גבר". 'מוסף העיר לקולנוע', 27.9.1996, ע"מ 18 ,12 ,10.
אורן, יוסף. "מ"ימי ציקלג" ועד "התגנבות יחידים": התקופה הישראלית".
'מאזניים', גליון 5-6, כרך ס"ב, אוגוסט-ספטמבר 1988. ע"מ 117-120.
שמיר, משה. 'בקומוס מהיר', ספרית הפועלים, הוצ' הקבוץ הארצי, מרחביה, 1960.

תגים:

הופר · ברנר · קובנר · שמיר · יוסף · מוסינזון · חיים · מגד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היווצרות דמות הצבר", סמינריון אודות "היווצרות דמות הצבר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.