היישום אינו מחובר לאינטרנט

מפעל המים של ציפורי

עבודה מס' 023063

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור שתי אמות המים של העיר ודיון בשאלה מדוע נזקקו לשתי אמות מים וזאת תוך התייחסות לרקע ההיסטורי והתפתחות העיר.

3,020 מילים ,8 מקורות

תקציר העבודה:

מאגר המים העתיק של ציפורי נמצא במרחק ק"מ וחצי ממזרח לעיר צפורי. המאגר הינו חלק ממערכת אספקת המים לעיר, שראשיתה במעיינות שבהרים נצרת, ליד הכפרים משהד וא-רינה. מערכת אמות המים בצפורי נבנתה לאחר שנקבע מקומה של העיר על פי תנאי השטח הטבעיים. מספר שיקולים הובילו את מתכנני העיר למקמה על הפסגה שבה היא נמצאת. בין השיקולים היו אדמות המענית בעמקים שמצפון, מדרום וממערב לצפורי, שם יכלו לגדל תוצרת חקלאית מובחרת. סיבה נוספת היא עינות צפורי השופעים, המצויים במרחק של 2.4 ק"מ מדרום לעיר. כמו כן, סלע הקירטון שעליו בנויה העיר, מאפשר חציבה נוחה של בורות מים ובנוסף לכך, ישבה העיר בצומת דרכים חשובה שהובילה לפטולמאיס [עכו], ללגיו [מגידו] ולטבריה. המקום נהנה מיתרון אסטרטגי, כיוון ששכן על גבעה גבוהה בלב איזור גבעות - דבר המעניק ביצור טבעי, ובנוסף על כל אלה האקלים במקום משובח, נעים ונוח. (כדורי, 11 :3)

שתי אמות המים שהובילו לציפורי היו "אמת משהד" ו"אמת א-רינה".
אם כך נשאלת השאלה, מדוע היו זקוקים לשני מקורות מים ולא הסתפקו בבריכה עצמה, כאשר היתה להם אספקת מים טבעית ממי הגשמים ובנוסף לכל אלה, הוסיפו גם את המאגר התת-קרקעי. נראה לי שכדי לענות על כך ראוי להידרש להתפתחותה ההיסטורית של העיר, שהחל משלהי המאה ה-2 היוותה עיר בעלת חשיבות מרכזית והיתה לבירת הגליל.

כתוצאה מהמרידות ומהשפטים שעשו הרומים ביהודים, נמלטו רבים מהיהודים לציפורי. נתון זה עשוי להצביע על התפתחותה הרבה של ציפורי כעיר יהודית ולפיכך, ארצה לטעון כי העיר התברכה לא רק בנתוני טבע מרשימים, כפי שציינתי לעיל, אלא גם במתכננים בעלי חזון, אשר ראו את הפוטנציאל להתרחבותה של העיר ולפיכך דאגו ליצור מאגרי מים עתידיים, אשר היו מעבר לצרכים העכשוויים של צפורי באותם ימים ותוכננו לקראת התרחבותה של העיר לאור הפוטנציאל הטמון בה. תכניות עתידיות אלו יצרו את הצורך במאגרי מים, אשר יהיו יפים גם מעבר לשעתם.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון: צפורי - דיוקן היסטורי
פרק שני: מפעל המים של צפורי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

וייס, ז., ונצר, א., (1994), צפורי, ירושלים.
וייס, ז., נצר, א., וצוק, צ., (1997), גן לאומי צפורי - בולוטין לסקירת הגן הלאומי בצפורי, רשות הגנים הלאומיים, מחלקת הדרכה.
כדורי, מ., "מאגר המים העתיק של צפורי", [פרק א - "רקע גיאוגרפי הסטורי"], בתוך שילר, א., (עורך), (1995), צפורי וסביבתה, החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, ירושלים.
נאמן, י., (תשנ"ג), צפורי בתקופת המשנה, שם, ירושלים.
צוק, צ., (1985), אמות המים לצפורי, חמו"ל, תל-אביב.
"מסכת שבת", בתוך : תלמוד בבלי, אל המקורות, ירושלים, תשי"ז.
"מסכת ראש השנה", בתוך: תלמוד בבלי, אל המקורות, ירושלים, תשי"ז.

תגים:

גליל · רומי · ארכיאולוגיה · רומא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מפעל המים של ציפורי", סמינריון אודות "מפעל המים של ציפורי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.