היישום אינו מחובר לאינטרנט

תעלת סואץ בשנים 35-39 בהיבט אסטרטגי

עבודה מס' 021108

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת חשיבות התעלה לאור המאורעות בשנים אלא (מלחמת אתיופיה, מלחמת העולם השניה ועוד).

3,659 מילים ,9 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

תעלת סואץ, שנכרתה עוד במאה הקודמת, משמשת מקום מעבר בין הים התיכון לאוקינוס ההודי. לכן, כל מדינה וכל מעצמה היתה מעוניינת לשלוט במעבר התעלה או לפחות להבטיח לעצמה את המעבר החופשי בה.סגירת התעלה יכלה להביא לאסון כלכלי על המדינות האירופאיות אשר את רוב המסחר ניהלו דרך הים, ולרוב עברו בתעלת סואץ.
התעלה מהווה את אחד ממקורות הפרנסה החשובים של העיר סואץ הנמצאת לידה, למרות היותה זקוקה לטיפול רב ויקר מאוד אשר אמור להתבצע אחת לכמה עשרות שנים. מאז כרייתה היא משמשת נכס אסטרטגי ראשון במעלה וגם אם לא היו ויכוחים לגבי הבעלות עליה הרי המעצמות דאגו כי המעבר יהיה חופשי בה. המקרים הבודדים בהם נסגרה היו מכורח המציאות (מלחמות וכו') והסבו נזק כספי עצום לחברות ולממשלות המערב.
בשנים הראשונות לקיומה שימשה למעשה מקור עיקרי למעבר אוניות למזרח הקרוב והרחוק. ב- 1900 עברו בה לא פחות מ- 2000 אניות, ואילו בשנת 1934 עלה מספרם ל- 8000 אוניות.
אזור התעלה שנמצא במזרח התיכון הוא מוקד רגיש למתיחות בין המעצמות מדינות אירופה. היות והאזור הוא איזור מריבה ובו כל הצדדים נמצאים במצב מלחמה, הרי אך טבעי הדבר כי יהיו עימותים בין המעצמות הגדולות: ארה"ב ובריה"מ, וכי האזור יהפך לאזור מריבה בינלאומי. ואכן, מאז הקמת המדינה ישנו מאבק בלתי פוסק על שליטה באיזור ובמיוחד על המקומות האסטרטגיים בו.
בתקופת מלחמת העולם השניה ניסתה גרמניה להגיע אל התעלה על מנת לשלוט בה אולם הדבר לא צלח בידה והיא נעצרה בעיירה המצרית אל-עלמיין ע"י מעצמות הברית. ניצחונות אלו היו ניצחונות לא רק כמותיים אלא גם איכותיים היות והם חסמו את הגישה אל מקורות הנפט בחצי האי ערב .
בוועידת קונסטנטינופול (28 לאוקטובר 1888) נקבע כי תעלת סואץ תהיה תמיד חופשית, בזמן מלחמה ובזמן שלום, לכל כלי שייט שהוא נושא ציוד מסחרי או מלחמתי, ללא הבחנה במדינה ממנה הוא בה.
כמו כן התחייבו חותמי האמנה כי אף מדינה לא תתערב בכל עת שהיא, בין בזמן מלחמה ובין בזמן שלום, בחופשיותה של התעלה. התעלה תהיה משועבדת כל העת לרצון המשתמשים בה . למרות זאת לא היה כך בכל השנים: לעיתים היא היתה חסומה ובעיתים אחרות לא ניתן היה לעבור בה בגלל מלחמות שהיו בסביבתה (דוגמת מלחמת ההתשה).
מלחמת העולם השניה, באופן אירוני, הביאה לידי כך כי כל הגורמים בעלי קשר מסוים לתעלה התפייסו בינהם על מנת להגן על האינטרסים המשותפים: חברת התעלה עם מצרים, ממשלת מצרים עם האנגלים והצרפתים, והאנגלים עם הצרפתים. השפעתה של מצרים עלתה והחלו לפתח באיזור מפעלים לעיבוד דגים ומפעלים זעירים אחרים.

מטרת העבודה היא לסקור את חשיבותה האסטרטגית בשנים 1935-1939. בשנים אלו היו שני מאורעות חשובים: מלחמת אתיופיה בה היתה מעורבת איטליה, ולאחר מכן מלחמת העולם השניה שפרצה בשלהי 1939. הסקירה תהיה סקירת המאורעות החשובים וניתוחם עפ"י התרחשותם הכרונולוגית. אתייחס גם להשפעות האחרות בעולם על מנת לעמוד על חשיבותה הפוליטית.

תוכן העניינים:
1. מבוא והצגת הנושא
2. סואץ בשנים 1935-6: תקופת מלחמת אתיופיה
3. סואץ לפני מלחמת העולם השניה (1936-8)
4. התעלה בתחילת המלחמה
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

א.ל. פישר ,דברי ימי אירופה,ת"א, תשי"ב,עמוד 197.
הירשברג ב., מצרים וכלכלתה, ירושלים, הוצאת עינב, 1959.
FARNIE D.A. , EAST AND WEST OF SUEZ,OXFORD, 1969.
HALLBERG, C. A., THE SUEZ CANAL, N.Y. 1974.
SCHONFIELD J. H. SUEZ CANAL IN WORLD AFFAIRS, LONDON, 1952.
TAYLOR , A.J.P, ENGLISH HISTORY, HARMODSWORTH, 1975.
FATI,A. ED., THE SUEZ CANAL AND EGYPT, E. J. BRILL, 1965.
R. SONTAG ,A BROKEN WORLD, LONDON, 1944.
HIRSZOWICS L. THE THIRD REICH AND THE ARAB EAST, LONDON, 1967.

תגים:

מעצמות · התיכון · מצרים · מזרח · תעלה · אטליה · אסטרטגיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תעלת סואץ בשנים 35-39 בהיבט אסטרטגי", סמינריון אודות "תעלת סואץ בשנים 35-39 בהיבט אסטרטגי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.