היישום אינו מחובר לאינטרנט

יהודי מצרים בשנים 1882-1948 - סקירת מעמדם המדיני לאור התהפוכות שעברו על מצרים בשנים אלו.

עבודה מס' 020848

מחיר: 219.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

5,057 מילים ,11 מקורות

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור את המעמד של יהודי מצרים בתקופה הנדונה, בעיקר מהבחינה המדינית, לאור התהפוכות שעברו על המדינה בשנים אלו.
ויטיקיוטיס (1987), ההסטוריון הידוע ביותר שכתב על מצרים בוחן את מצרים ב-25 השנה שקדמו ל-1882 ומנסה להראות כי בשנים אלה עברה מצרים סדרה של תהליכי שינוי, חלקם מהפכניים ממש, שהצטברו בסופו של דבר לידי מהפכה. כלומר ויטיקיוטיס מתייחס למהפכת 1882.
ויטיקיוטיס טוען כי מצרים נמצאה תחת שליטה קולוניאלית, גם אם לא פורמלית. המאפיינים של מצב זה הם אליטה שלטונית הנהנית מפריבילגיות ולעיתים קיימות אף שתי אליטות. כאשר קבוצות בעלות עוצמה כלשהיא ויכולת התארגנות המדינה המנוצלת תופשות את השיטה כפוגעות בהן, יכולות להתרחש מהפכות. מהפכות כוללות בדרך כלל תנועות התנגדות של קבוצות חברתיות וההמונים.
ויטיקיוטיס טוען כי מצרים בשנים אלו עונה על ההגדרה של "אימפריאליזם לא פורמלי" ומנסה להוכיח כי המהפכה שעברה היתה מהפכה חברתית כזו שקשורה בשינוי גדול בבעלות על רכוש. הוא רואה שלושה גורמים מסבירים מרכזיים למהפכה ומנסה להראות את קיומם במצרים בשנים אלה. בהצטברות הגורמים: יכולת הארגון, האידיאולוגיה והמבנה החברתי, הוא רואה מעין הזדמנות שמחברת ביחד שינויים ומהפכות קטנות שאינן קשורות בהכרח זו בזו והמפגש ביניהן מניב משהו שהוא "הזדמנות מהפכנית".
ההתנגדות האירופאית וההתנגדות החד'יו לרפורמות הובילה לסיטואציה המהפכנית של 1882. תפקיד חשוב אך לא מרכזי מילא בהתקוממות זו הקולונל עורבי.
ויטיקיוטיס מחלק את הפרקים שלו ל"משטר הישן", ה"שינוי הכלכלי", ה"מדינה" שהובילו ל"המהפכה הארוכה במצרים".

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. מדיניות הממשל המצרי כלפי הקהילה היהודית
3. יהודי מצרים מהיבט דתי
4. חיי חברה והקהילה יהודים במצרים
5. עזרת הקהילה לגורמים חיצוניים
6. תהליכי שקיעה
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המאה ה-19, או ליתר דיוק התקופה שראשיתה בכיבוש מצרים ע"י נפוליאון בשנת 1798 וסופה עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914 הביאה שינויים עמוקים במעמד היהודים במצרים ובמסכת יחסהם עם השלטונות ועם האוכלוסיה הלא יהודית. אומנם אסור להגזים במידת התמורות החברתיות: למרות תהליכי ההתמערבות ומודרניזציה מסוימים ששלטו במצרים, הרי החברה ברובה נשארה מסורתית. תיאורי הרובע היהודי הצפוף, עיסוקי היהודים בפקידות פיננסית, בחלפנות ובהלוואות כספים, התרשמויות המבקרים מהחוץ על השנאה והבוז שרחשו המוסלמים ליהודים, כל אלה מהווים המשך רצוף למצב שהיה קיים בתקופה העותומנית(3).

מקורות:

בת יאור, יהודי מצרים, תל-אביב, ירושלים, 1986.
ויטיקיוטיס פ.ג., תולדותיה של מצרים, הוצאת האוניברסיטה העיברית, 1987.
זהר צבי,"משנתם ההלכתית של חכמי מצריים המודרנית", בתוך, מסורת ותמורה- התמודדות חכמי ישראל במצרים ובסוריה עם אתגרי המודרניזציה, הוצאת מכון בן צבי, ירושלים תשנ"ג.
זוהר צבי, מסורת ותמורה- התמודדות חכמי ישראל במצרים ובסוריה עם אתגרי המודרניזציה, הוצאת מכון בן צבי, ירושלים תשנ"ג.
כהן חיים, היהודים בארצות המזרח התיכון בימנו, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשל"ג.
לנדאו יעקב (עורך), תולדות יהודי מצרים בתקופה העותומנית, הוצאת משגב, 1988.
מסרי מיכאל, "תנועת הפועלים בזירה הפוליטית במצרים", המזרח החדש, כ"א, תשל"א.
עימנואל יצחק משה, זעקת יהודי מצרים, 1927.
קרמר גודרון, "עלייתה ושקיעתה של קהילת קאהיר", פעמים, תשמ"ג.
KRAMER GUDRON, THE JEWS IN MODERN EGYPT, 1914-1952, UNIVERSITY OF WASHINGTON PRESS, 1978.
SHAMIR SHIMON,THE JEWS IN EGYPT, TEL-AVIV UNIVERSITY, 1981.

תגים:

תיכון · מזרח · תמורה · יהודים · קהילות · יהודיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יהודי מצרים בשנים 1882-1948 - סקירת מעמדם המדיני לאור התהפוכות שעברו על מצרים בשנים אלו.", סמינריון אודות "יהודי מצרים בשנים 1882-1948 - סקירת מעמדם המדיני לאור התהפוכות שעברו על מצרים בשנים אלו." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.