היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיתוף הורים בקבלת החלטות בביה"ס

עבודה מס' 020178

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת תולדות שיתוף ההורים בחינוך, הבסיס ליחסי הורים-מורים, מדיניות משרד החינוך, קונפליקטים בין הורים למנהל ועוד.

3,417 מילים ,20 מקורות

תקציר העבודה:

מחקרים וניסויים רבים נערכו במשרד החינוך על שיתוף הורים ומורים בניהול בית הספר לצידו של המנהל. דרישה זו הגיעה מההורים עצמם שהרגישו כי מערכת החינוך אינה עונה על כל דרישות החברה בשנות התישעים. במוקד המחקרים עומד הילד, כמשתנה מסביר להתנהגות הורים והמורים (חינוך הורים מכוון לחינוך הילד ושיתוף ההורים מכוון לטובתו של הילד).
קבוצות הדיון התחילו עוד בסוף שנות השבעים אולם רק בתחילת שנות השמונים הואצו, כל זאת לאור ההצלחה הרבה שהיתה להם וכן לאור מחקרים אשר הוכיחו את האפקטיביות ההרבה שלהם. ניר יניב נחמה קובעת במאמרה כי: "המשפחה היא הגורם היעיל והחסכוני ביותר לקידום הילד. ללא מעורבות המשפחה, כל תוכנית קידום לא תצליח ואותם הישגים מעטים שהושגו הודות לתוכנית הטיפוח נעלמים ברגע שההתערבות נפסקת".
מסקנותיה השפיעו השפעה רבה על מעצבי מדיניות החינוך בגיל הרך בעולם כולו. הם יושמו בארה"ב ובישראל וזכו להצלחה מרובה. באמצע שנות השמונים ניתן היה לציין כי הקדמ"ה השיגה מקצת ממטרותיה,אולם את המטרות החשובות:
1. ההורים, הגננות והמורים פיתחו יחסים של כבוד ואמון. הרגשתם של ההורים בקבוצות הדיון היתה מצוינת; השתפרה הרגשתם לגבי היכולת של מערכת החינוך וכן השתפרו יחסיהם עם הילדים.
2. מטרה שניה שהושגה היא המטרה שיחסי הגננת והמורה עם ההורים השתפרו.
היחסים הלכו והשתפרו לכל אורך שנות השמונים והגננות הכירו בהורים כשווי ערך בשיקולים החינוכיים של הילדים.
3. קדמ"ה העניקה אישור לכיוון החדש שהסתמן בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים והוא חיזוקה והתמדתה של מעורבות ההורים בחיי המוסד החינוכי.
השיתוף בין הגננת, המורה וההורים בתכנית הקדמ"ה מתבטא במעורבות המעשירה את המוסד החינוכי בתכנים, בחגים ומועדים המבליטים את השוני והמאחד. אולם הדינמיקה החיובית של הקדמ"ה נתקלת בקשיים מרובים אשר מקורם בחלוקת הסמכויות הישנה של המינהל החינוכי.
למרות הקשיים מדווחת בשנת תשמ"א הגב' מרים ששון, מפקחת ארצית על הקדמ"ה והגב' יעל גבריאלי-מרכזת ארצית של תכנית הקדמ"ה כי "קדמ"ה מקיפה כבר 400 חוגי הורים. אנשי הקדמ"ה מרגישים קרבה יתרה זה לזה, כמו משפחה אחת."
בשנת תשמ"ב אורגנה פינת הקדמ"ה במרכזיות הפדגוגיות, והוכשרו קבוצת מנחות במחוז הדרום בהדרכת יעל גבריאלי.
מאוחר יותר כבר קיבלה התופעה משנה תוקף בבתי הספר הפתוחים שם תוכנית הלימודים נקבעת ע"י ההורים, המורים והתלמידים כאחד.

חוזר משותף שהוציא ארגון המורים העל יסודיים יחד עם ארגון ההורים, עוד בשנת 1979 אומר בין השאר: "מערכת החינוך מעודדת מעורבות הורים. מורים ומנהלים שואפים להגברת מעורבות ההורים כחלק ממוסדות החינוך, אך טיב ההשתתפות ודרכיה טרם הובהרו ויש ניסיונות מוצלחים ומעוררי תקווה, לצדם של כשלונות מרים.
לאמיתו של דבר אין, ולא יכולים להיות, כללים אחידים להפעלת ההשתתפות. היא משתנה ממוסד חינוך אחד למשנהו, בהתאם לאופיו ולציביונו המיוחד (אלון ועפרון, 1979).

תוכן עניינים:
תולדות שיתוף הורים בחינוך
בסיס ומדיניות ליחסי הורים-מורים
מדיניות משרד החינוך בשאלת שיתוף ההורים
קונפליקטים בין הורים למנהל
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלבוים דרור, "הרהורים על הכשרת מנהלים למוסדות החינוך", מינהל החינוך, חוברת י', תשל"ט.
גבתון ד., זילברשטיין מ., מעורבות הורים בתכנון הלימודים הבית ספריים, אוניברסיטת ת"א, 1988.
דיואי ג., דמוקרטיה וחינוך, ירולשלם, 1960.
הראל ח., ארנון מ., שיתוף הורים בתוכניות הלמודים בחינוך הרישמי, ירושלים, משרד החינוך והתרבות, תשמ"ח.
הריסון מ., רבקה גלובמן, בתי ספר פעלתניים ופיתוחה של אוטונומיה בית-ספרית, ירושלים תשמ"ז.
טרנר מ., "שיתוף הציבור בתהליך התכנון, בתוך פרדסי י., תכנון חברתי ועבודה הקהילתית, 1980.
מקס ד., בית הספר בעיני ההורים, האוניברסיטה העיברית, 1976.
נוי ב., שיתוף הורים בעבודה החינוכית בבית הספר, ירושלים, משרד החנוך והתרבות, תשמ"ד.
ניר יניב נחמה, "עשור לקדמ"ה", מינהל החינוך, 1983.
סמואל יצחק, אירגונים,מאפיינים, מבנים ותהליכים, הוצאת אוניברסיטת חיפה, 1990.
סמילנסקי י., ובאומגרטן ד., "אידיאולוגיה ומציאות בקשרי מורים עם הורי התלמידים" ,עיונים בחינוך,45, 1985.
פולט מ., המנהל הדינמי, ירושלים, נציבות שירות המדינה, 1975.
PFEFFER J. POWER IN ORGANIZATIONS, MARSHFIELD, 1981.
FISCHER R.D., GETTING TO YES, BOSTON, 1981.
FERNDES A., "PARENTS RIGHTS AND POWER AS NEW DYNAMIC IN THE AMERICAN SCHOOL SYSTEM, NASSP BULLETIN, 1980, 64.
גל עזר, "הביקורת מטרתה ותפקידיה", המבקר הפנימי, יוני 1986.
גזיאל חיים ,המפקח הכולל בעיני עצמו,בעיני ממוניו וכפופיו, האוניברסיטה העיברית, ניסן תשל"ח.
הוכברג מ., "מה אני מצפה מהמפקח" הד החינוך, כרך נ"א,גליון ה'.
עדיאל שרגא, המפקח ודרכי עבודתו, ירושלים מרץ 1967.
צ.לם, "תאוריות חינוכיות בהגדרת תפקיד המפקח", במת המפקח, חשוון תשל"ג.

תגים:

בית · התערבות · ספר · תלמידים · מורה · השפעה · למידה · הוראה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיתוף הורים בקבלת החלטות בביה"ס", סמינריון אודות "שיתוף הורים בקבלת החלטות בביה"ס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.